SRF:s Tävlingsföreskrift 3.6.1.1 Spelplan
Rugbyarena 2015
Internationella matcher och Mästerskapsslutspel
Antagen av Svenska Rugbyförbundets Förbundstyrelse den 2015-04-11
1. Spelplan
1.1. Spelplanens underlag ska vara gräs men kan också vara sand, lera, snö eller
konstgräs. Det får inte vara en permanent hård yta som betong eller asfalt.
1.2. För spel på konstgräs krävs att konstgräsplanen är certifierad eller har
IRB/SRF:s tillstånd för spel på konstgräs enligt IRB Regulation 22.
1.3. Spelfältet ska vara minst 94 meter på längden och 68 meter på bredden samt
högst 100 meter på längden och 70 meter på bredden. Målområde ska vara
minst 10 m samt högst 22 m på längden. Dispens kan sökas för planbredd från 65
m och målområde från 6 meters längd. Spelfältet med målområde benämns
spelplan.
1.4. Avståndet mellan målstolparna ska vara 5,6 m med en ribba som har överkanten 3
meter över marken. Minimihöjden på målstolparna är 10 m.
1.5. Rugbyplanen ska linjemarkeras enligt planskissen i IRB Rugby Law 1-The
ground.
1.6. Tekniskt område markeras på sätt som anges i bilagan SRF Tekniskt område.
Det tekniska området för respektive lag ska vara minst 5 meter från mittlinjens
förlängning och 2 meter från sidlinjen och får vara max 10 meter långt och 3
meter brett.
1.7. Spelplanen ska omgärdas av ett säkerhetsområde med 5 meters bredd. Minst
2 meter närmast spelplanens begränsningslinjer ska vara i nivå med
spelplanen. Spelplanen med säkerhetsområde benämns Spelområde.
1.8. Linjeflaggstolpar med minimihöjd av 1,2 m över marken placeras dels i
skärningspunkterna mellan sidlinjerna och mållinjerna samt sidlinjer och
dödbollinjerna. I övrigt placeras linjeflaggstolpar 2 meter utanför sidlinjerna i
linje med 22-meterslinjerna och mittlinjen.
1.9. Det ska finnas en plats utanför spelområdet där spelare kan värma upp under
matchens gång. Om sådan plats inte går att ordna så får avbytare värma upp i
motståndarlagets målområde utan bollar eller tacklingskuddar. De måste bära
varselväst eller överdragströja i avvikande färg från lagens matchtröjor.
Spelare måste vara uppmärksamma och inte hindra spelet inom 22-metersoch
målområdet.
2
2. Säkerhet
2.1. Arenan ska vara inhägnad med stängsel/staket av så god kvalitet att det inte
medger intrång utan hjälp eller redskap.
2.2. Fasta eller mobila föremål som riskerar att medföra skada får inte finnas inom
säkerhetsområdet. Dispens kan sökas för fasta hinder på ett avstånd inte
närmare än 3 meter från spelplanen.
2.3. Spelområdet ska avgränsas genom staket eller räcke av en höjd av lägst 90 cm
på så sätt att det klart framgår var gränsen går för var publiken får vistas.
2.4. Linjeflaggstolpar ska vara flexibelt böjbara och av splitterfritt material.
2.5. Målstolparna ska förses med mjuka stolpskydd.
2.6. Arrangerande förening ska utse en person som är säkerhetsansvarig.
2.7. Arenan ska vara utrustad med skyltar för nödutgångar (exitskyltar).
Utrymningsvägar får inte vara blockerade eller låsta med nyckel samt ska tydligt
vara urskiljbara från övriga läktardelar.
2.8. Spelare, ledare och domares väg in till spelplanen ska vara skyddad/säkrad.
Sådant skydd ska verkställas med hjälp av vakter, publikvärdar, staket och/eller
spelartunnel.
2.9. Arrangerande förening ska kontrollera hur många åskådare som befinner sig på
arenan vid matchtillfället.
2.10. Arrangerande förening ska ha möjlighet att kommunicera med åskådarna inne
på och utanför arenan, med hjälp av tillräckligt kraftigt och tillförlitligt
högtalarsystem (vid behov kompletterat med handmegafon).
2.11. Inga föremål får befinna sig lägre än 21 meter ovanför spelplanen.
3. Anläggning
3.1. Det ska finnas resultattavla eller motsvarande som visar speltid och
matchresultat.
3.2. Två övertäckta avbytarbås ska finnas för minst vardera 12 personer. Dock ska
14 personer ha rätt att uppehålla sig inom det tekniska området.
3.3. Matchkommissionär/-ledare och utvisade spelare ska ha en separat plats/bänk
för minst 4 personer som är övertäckt och som är placerad mellan de två lagens
avbytarbås.
3
3.4. Skyddad plats för matchsekretariat och speaker ska finnas. Sekretariatet skall
ha plats för minst tre personer och vara utrustat med eluttag, ha fast eller trådlös
tillgång till internet eller annan likvärdig kommunikation samt plats för skrivare till
dator.
3.5. Standarden på omklädningsrummen inklusive duschar för spelare och domare
ska vara god. Respektive lag ska disponera ett varsitt omklädningsrum
innehållande sittplatser för minst 25 personer samt 2 toaletter och 4 st duschar,
varsin massagebänk i eller i anslutning till respektive omklädningsrum.
3.6. Det ska finnas ett omklädningsrum för domare innehållande toalett och
dusch samt ett bord med sittplatser.
3.7. Tillgång till kallt dricksvatten ska finnas i anslutning till omklädningsrummen.
3.8. Arenan ska ha ett rum avsedd för matchkommissionär och matchmöten och får
utgöras av exempelvis ett sammanträdesrum. Rummet, som ska befinna sig i
närheten av omklädningsrummen för lagen och domarna, ska ha bord och
sittplatser samt kommunikation via telefon och ha fast eller trådlös tillgång till
internet.
3.9. Det ska finnas minst 800 sittplatser på arenan. Sittplatserna ska vara under tak.
Sittplatser för åskådare ska vara fastsatta i gradängerna och av hållbart och
brandsäkert material och ha ryggstöd med lägsta höjd av 30 cm räknat från
sätet.
3.10. På ståplatsläktare med fler än sex nivåindelningar/gradänger ska det finnas
avbärarräcken. Dessa räcken ska vara placerade i ett zick-zack mönster så det
inte är möjligt att en person faller mer än sex gradänger. Tillfälliga sitt- och
ståplatsläktare ska vara hållfasthetsbesiktade och protokoll ska innehålla
uppgifter om hur många som får vistas på läktaren.
3.11. Det ska finnas åskådarplatser som är anpassade för personer med
funktionsnedsättning och deras ledsagare.
3.12. Det ska finnas toaletter för kvinnor och män inom arenan med fördelningen en
toalett per 200 åskådare och en urinoar per 125 åskådare samt ett väl
anpassat antal toaletter som är anpassade för personer med
funktionsnedsättning.
3.13. Arenan ska vara utrustad med minst 3 flaggstänger eller motsvarande som
möjliggör samtidig flaggning av 3 flaggor.
4. Sjukvård
4.1. Deltagande lag ska ha sjukvårdare med erforderlig utrustning i tekniska
4
området.
4.2. Arenan ska vara utrustad med två bårar. Arrangerande förening ansvarar för att
det finns utsedda bårbärare.
4.3. Utrymmen och utrustning av god kvalitet för medicinsk behandling av spelare
och/eller publik ska finnas i en lokal placerad i närheten av lagens
omklädningsrum som också är utrustad för att möjliggöra dopningstester.
Utrymmena ska vara lättillgängliga och anpassade för att bårar och rullstolar ska
kunna komma in och ut, ha bra belysning, innehålla ett bord, fyra stolar, ett
handfat med rinnande vatten, toalett i direkt anslutning till provrummet samt vara
tydligt skyltade. I utrymmena ska det finnas låsbart skåp, filtar och sjukbrits samt
telefon.
4.4. Väntrum ska utgöra en del av eller ligga i direkt anslutning till provrummet.
Delning av lokalen i två separata ytor är en godkänd lösning. Väntrummet ska ha
sittplatser för åtta personer.
4.5. Sjukrum kan ersättas med ambulans som är stationerad vid arenan under hela
matchtiden.
5. Arrangemang
5.1. Arenan ska vara utrustad med 6 st matchbollar som uppfyller kraven i IRB
Rugby Law 2- The ball
5.2. Arenan ska vara utrustad med elektronisk skylt för spelarbyten och eventuell
tilläggstid samt s.k. signalflaggor för assisterande domares kontakt med
huvuddomaren.
5.3. Försäljning och servering ska kunna erbjudas på samtliga delar av arenan där
åskådare befinner sig.
5.4. Arenan ska inneha 20 VIP-platser. VIP-platserna ska finnas på huvudläktaren
så nära mittlinjen som möjligt och ska under alla förhållanden vara placerade
mellan de två 22 m-linjerna.
5.5. Arenan ska ha tillgång till ytor avsedda för representation (hospitality).
5.6. Det ska finnas anvisade parkeringar för domare, spelarbuss, supporterbussar
och personer med funktionsnedsättning.
5.7. Klara och tydliga hänvisningsskyltar ska göra det enkelt för åskådarna att dels
hitta till arenan och dels hitta rätt inne på arenan.
5.8. I arrangerande förening ska finnas en organisation med ansvar för säkerhet,
service och media vid matcharrangemang.
5
5.9. Arrangerande förening är ansvarig för ordningen i samband med match.
5.10. Gästande förenings lag (som mest 30 personer) samt World Rugby:s, Rugby
Europe:s och SRF:s representanter samt deras hedersgäster ska beredas fritt
tillträde till arenan senast 90 minuter före avspark.
6. Media
6.1. Det ska finnas utrymmen för media, dvs. arbetsrum och presskonferensrum.
Arbetsrum för media ska ha tillräcklig belysning samt innehålla tillräckligt antal
skrivplatser med eluttag och fast eller trådlös internatanslutning.
Mediautrymmena ska vara tillgängliga från 3 timmar innan match till 1,5 timme
efter match.
6.2. Plats för så kallad ”mixed zone” ska definieras i anslutning till
omklädningsrum/spelargång. Arbetsrum för media får användas som mixed
zone.
6.3. Minst ett rum för presskonferens ska finnas på arenan. Arbetsrum för media
får användas som rum för presskonferens.
6.4. Fotograferna ska ha möjlighet att ta matchfoton från olika sidor av arenan
under matchen, vilket ger dem tillgänglighet till säkerhetsområdet förutom
lagens tekniska områden. Fotografer ska vara utrustade med varselvästar.
6.5. Permanenta sittplatser under tak ska finnas för media. Dessa platser ska vara
försedda med så stora arbetsbänkar att det på var och en ryms en bärbar
dator, ett anteckningsblock och en mobiltelefon. Strömförsörjning och fast eller
trådlös tillgång till internet ska finnas vid varje sittplats.
6.6. Det ska finnas avskilda platser för radio- och TV-kommentatorer. Varje plats
ska vara strömförsörjd, ha fast eller trådlös tillgång till internet och ha minst tre
sittplatser.
6.7. Arenan ska ha en fast kameraplattform, inte placerad närmare än 5 meter från
sidlinjen och centrerad vid mittlinjen. Plattformen ska vara placerad på sådan
höjd att vinkeln till mittpunkten blir 15-20 grader. Kameraplattformen för
huvudkameran ska vara minst 6 kvadratmeter stor.
6.8. I de fall match direktsänds i TV eller om media så önskar ska det finnas
nödvändig strömförsörjning med eluttag i nära anslutning till OB-bussen samt
finnas en skyddad uppställningsplats för OB-buss. Det krävs ett 63 A-uttag
och två stycken 16 A-uttag vid OB-området. Uttagen ska vara avskilda från
övrig verksamhet och ha samma jordning.
6.9. Arenan ska inneha installerad planbelysning som inte understiger 1000 lux
vertikalt. Vertikal medelbelysningsstyrka, Evmed > 1000 lux mot
fast/huvudkamera samt 600 lux mot rörliga kameror/övriga riktningar
Likformighet Emin/Emax > 0,4 och Emin/Emed > 0,3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar