Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

söndag 11 april 2021

Mycket märkligt årsmöte igår!

Jag tyckte förbundets årsmöte igår blev ganska märkligt då vi kom till valen. Både mötesordföranden och valberedningen redogjorde för RF:s beslut kring jämställdhet och kvotering som har börjat gälla nu 2021 dvs fördelningen skall vara minst 60:40. Jag har inget emot detta eller jämställdhet men mötet igår blev märkligt för det blev nästan en kidnappning av förbundet och valen då det lades upp som att valde vi inte på ett vis så riskerade vi att tappa ekonomiskt stöd från RF. Min känsla igår var inte bra och jag tror den delades av flera närvarande. Det var också en förändring från valberedningens utskick till klubbarna som vi fick ta del av på sittande möte. Obs detta har inte med kandidaterna eller deras meriter att göra men det blev väldigt konstigt när vi skulle börja välja ordförande och en kvinna och en man ställdes mot varandra och dessa uttalanden att om vi inte valde en kvinna så riskera vi att förlora ekonomiskt från RF och det påtalades också att straffas kommer vi men man kan inte säga hur.

Idag har det så dykt upp nya uppgifter kring detta som blir ganska häpnadsväckande med tanke på vad som sades på gårdagens möte. Valet av ordförande skall inte ingå i jämställdhetsbeslutet från RF. Om man läser RF:s frågor och svar här under punkt 2:2 blir det väldigt tydligt :
https://www.rf.se/contentassets/e6ce7efb58664e3d87a35dc9ea8a1344/faq-stadgeandring-konssammansattning-i-specialidrottsforbund-2020-09.pdf

Det där står är:
Utöver ordföranden
Könsfördelningen avser övriga ledamöter dvs. ordinarie ledamöter med undantag för
ordförande. Det gäller både SF:s styrelser och valberedningar. Skälet till att ordförande
inte medräknas är valtekniskt, att ordföranden väljs separat från övriga ledamöter.

Det kanske inte hade påverkat valet men det hade iallafall plockat bort den mycket konstiga känslan jag fick av situationen som jag upplevde som att vi satt med ett hot i ansiktet om vi inte valde "rätt".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar