Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 31 augusti 2018

Slutspel

Nu skall slutspelet dra igång i svensk rugby. Var är hypen? eller det blir ingen hype?

Själv blev jag naturligtvis besviken när våra herrar inte klarade att behålla ledningen i tabellen och ev få en avgörande final på hemmaplan, det var jag hypad för :) Matchen förra helgen var tydligen (var inte själv på plats)ganska jämn och små individuella misstag avgjorde. Extra roligt var att Pingvins klunga var duktig och med många unga spelare som fostrats från de egna leden(den var dessutom helt Svensk utan några importer).
Men vi fick vårt damlag i Semifinal och våra herrar är där också! I Trelleborg har förväntningarna på publik och media växt under de senaste säsongerna och en sista avgörande hemmafinal hade nog ganska lätt passerat publiksiffror runt 1000st. Drömmen om SM-guld lever och odlas i Trelleborg. Vid varje hemmamatch under säsongen har vi haft minst 200 betalande åskådare(över 18). Vårt evenemang växer och växer och då hör man rykten om att det fortfarande talas om en enda avgörande final i Stockholmsområdet...... Till det har jag bara en sak att säga..... kom igen när ni under en final kan få ihop minst 5-600 betalande åskådare(över 18 år) så kan man börja diskutera om det är lönt.
Pingvin har under många år arbetat för att få upp sina publiksiffror och göra sitt evenemang kring hemmamatcherna större och större, kanske något för fler klubbar att ta efter? Vi har publik och åskådare på våra matcher som inte är anhöriga eller spelat själv utan kommer för stämningen, gemenskapen och evenemanget. Dessa är så oerhört viktiga om vi någonsin skall kunna få rugbyn att växa utanför den innersta kretsen. Skulle vara roligt att veta publiksnitt på de olika arenorna i Allsvenskan.

Som tur är så sätter Premiership igång i helgen och där är det Hype!

Wasps möter Worcester kl 16:00 på Lördag. Wasps lag inför säsongen ser grymt ut med massor av roliga nyförvärv och unga spelare. Hoppas de fortsätter med sin positiva anfallsrugby där allt kan hända och det händer!

Tror Wade och Daly verkligen kommer att briljera i år i samarbete med Lima Sopoaga men även konkurrensen i klungan börjar bli mördande om man tittar på nyförvärv som Brad Shields, Nizzam Carr, Kieran Brookes och Zurabi Zhvania.

Ser fram emot en rolig Wasps säsong och hoppas samtidigt att Hypen kring Allsvenskan kanske kan växa lite.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar