Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 13 augusti 2018

Allsvenskan

Jag har varit orolig för herr och damallsvenskan länge men de senaste månaderna har gjort mig väldigt orolig för herrallsvenskan.
I Pingvins två senaste matcher har vi mött lag som precis fått ihop lag och detta med ett antal inlånade spelare från andra klubbar. detta känns inte seriöst eller särskilt roligt. Det lånas friskt till höger och vänster eller så används farmarklubbar. Spelare hoppar fram och tillbaka och hit och dit. Det känns som en lekskola inte en högsta serie.
I mina ögon skulle Allsvenskan i rugby vara det viktigaste man har då det som högsta ligor i andra idrotter är det som drar publik, intäkter samt får barn och ungdomar att intressera sig. I Svensk rugby verkar det vara lite som att man nästan skall skämmas för att det går bra eller att man vinner eller spelar i Allsvenskan.
Vissa kommentarer på Facebook efter Pingvins senaste match mot Göteborg gör mig frågande kring hur man tänker. Vinner man stort i Rugbyn så ifrågasätts det om det är givande eller lärorikt. Dessa frågor är helt relevanta om det gäller ungdomsrugby eller utvecklingsserier men i Svensk rugbys högsta serie borde det väl vara som i andra sporter att vinner man så skall man vara stolt och då är man bra. Om ett Fotbollslag i Allsvenskan skulle vunnit med 5-0 hade man väl inte börjat ifrågasätta om det är lärorikt eller givande utan man hade diskuterat vilka fina mål eller vem som gjorde hattrick osv.

Just nu känns det som att Allsvenskan håller på att dö ut och inget görs. Jag tycker man skall samla de Allsvenska klubbarna och göra en plan som gör att de håller och blir stabila och kanske tom sätter tvång på dem kring olika förbättringar och utveckling.
De senaste åren har vi tappat lag från Allsvenskan inte för att de legat sist och åkt ur utan för att de inte fått ihop spelare eller andra problem.

Hur skall vi kunna bygga svensk rugby om vi inte har en intressant produkt? Hur skall jag kunna försvara oss inför tidningar och publik när lagen knappt kommer med ett helt lag och tom helt utan avbytare? kan ni tänka er en ishockey match i SHL där ett av lagen bara kom med 2,5 kedjor för det var en rolig turnering någon annanstans eller någon skulle spela en juniormatch så det fick gå före?

I Pingvin försöker vi hela tiden utveckla våra arrangemang och faktiskt skapa en ekonomi kring våra hemmamatcher men när det blir denna typen av tillställningar så är det inte försvarbart. Skall vi ta inträde när de gästande laget nästan får lämna WO? Folk vill se bra rugby och jämna matcher.
Så skall det finnas en framtid för Allsvenskan så gäller det att agera nu och rädda det som räddas kan. Det måste börjas med en strukturering och utveckling av de svenska klubbarna och framförallt de Allsvenska klubbarna på både herr och damsidan.

I andra sporter så kan ungdomarna namnen på många spelare i de olika lagen i den högsta serien. I Svensk rugby så får man vara glad om klubbens egna ungdomar känner till en del A-lagsspelare.....
Svensk rugby behöver skapa ett intresse för att se rugby och följa resultat och tabeller.
Med en intresserad publik får man bättre ekonomi och fler spelare och klubbarna kommer att växa inte bara på spelarsidan utan även i övrigt.

Jag tycker det är positivt att det blivit mer information från förbundet gällande landslag mm. mer rapportering och mer nyheter men man måste fokusera på klubbarna och serierna först innan man kan helt fokusera på landslagen. utan klubbar eller en vettig allsvenska så har vi inte heller några landslag. dessutom är det alldelles för många landslag för det spelarunderlag vi har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar