Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 7 juli 2023

Tillbaka lite igen!

 Jag har inte skrivit så mycket på ett bra tag men känner att det måste diskuteras mer inom Svensk rugby var vi vill och vad som händer.

Vi måste hitta en väg framåt annars går vi en långsam rugbydöd till mötes. Min analys just nu är att svensk rugby långsamt avvecklar sig själv, vi sprattlar lite med bra resultat för landslag mm men hela den inhemska rugbyn krymper och självdör. Vi är alldeles för få aktiva spelare och alldeles för få aktiva i klubbar och förbund.

Jag har tänkt att skriva lite kring en del idéer jag har i separata poster så inte allt kommer i samma post och så det lättare kan diskuteras var för sig kring de tankar och idéer jag har men grundproblematiken som jag utgår ifrån är att det inte håller/fungerar som det är idag.

I mångt och mycket så ser jag egentligen bara en lösning och det är att börja om från början i allt dvs seriesystem, barn och ungdomsrugby, regioner, klubbar och inte minst förbundet. Vi måste hitta en tydlighet och en enkelhet inom Svensk rugby och i vissa delar måste alla med men inte i allt.

Exempel på det som inte fungerar idag i mina ögon som jag skall försöka börja lägga ut lite ideer kring är bla:

- Gemensam barn/ungdomsrugby

- Seriesystem

- Förbundsstyrning

- Ekonomi och klubbstyrning med backup från förbund

- Regioner/distrikt


Varför börjar jag skriva just nu då?

Jo för det händer både så konstiga saker eller ingenting men allt leder ändå samma väg nedåt.

Ett par exempel:

Vi har färre lag i seriesystem än någonsin tidigare

Lag drar sig ur serierna utan påföljd

Folk och media tappar intresse för svensk rugby då vi alltid ändrar på allt hela tiden och ingen kan förutspå vad som händer, vi framstår som oprofessionella.

Förbundet sägs ha mer pengar än tidigare men nästan inget kommer klubbarna till nytta

Vi har fler anställda inom förbundet än tidigare men ändå så märks/hörs förbundet aldrig i klubbarna och vad får vi ut från dem?

Vi har väldigt få klubbar som fungerar och jag misstänker att vissa klubbar kanske tom kommer att läggas i vila snart om ingen backning kommer.

Det har aldrig varit så mycket tjafs och stridigheter som de senaste 5-10 åren på alla plan inom svensk rugby.

Vi använder oss inte av våra värderingar utan tvärtom vi baktalar och sprider rykten om varandra. Det är få platser med så många avundsjuka och ryktesspridande människor som inom Svensk rugby. Man måste hela tiden tänka på vem man pratar med och vad man säger till vem.

Svensk rugby är väldigt ojämlikt i många aspekter gällande ekonomi, resurser mm

Klubbar som försöker drivas med en tydlig inriktning uppåt blir snarare motarbetade och straffade.


Det var en del om varför men som sagt jag skall försöka börja lägga ut lite tankar jag har efterhand så det inte bara är/blir gnäll utan också lite idéer och förslag hur man går framåt. Jag tänker börja lite med seriesystemet men det kommer som sagt va i en egen post.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar