Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 8 september 2021

Allsvenskan

 Precis när man trodde att man hade lite koll på hur det såg ut i Syd och Norr serien och att det kanske skulle utkristallisera sig lite vilka lag som skulle gå till semifinal så dök det upp lite (i mina ögon) oväntade resultat. I Norr slog Trojan Enköping på plats i Enköping vilket öppnar hela norrserien och det kan i princip för de tre översta lagen innebära att de har chans på slutspel. Roligt med jämna matcher!

I syd så skrev jag om Lugis dilemma med två möten mot Pingvin och risken att Göteborg kanske smiter om dem pga det. Men Lugi gick och förlorade mot Malmö och satte allt på ända... Pingvin verkar vara det starkaste laget och de slog Spartacus på hemmaplan även om det var en match med ganska mycket tappade bollar och slarvigt spel. Men iom Malmös vinst så är andraplatsen ganska öppen fortfarande. Just nu har Göteborg och Lugi 6 poäng vardera och Malmö och Spartacus 2 poäng. Teoretisk skulle nu Göteborg kunna förlora sina två sista matcher mot Spartacus och Malmö och då stannar de på 6 poäng. Lugi har Pingvin två gånger om och riskerar att stanna på 6 poäng. Malmö möter Vänersborg och Göteborg och vid vinster kan de hamna på 6 poäng. Spartacus skall möta Göteborg och Vänersborg och vid vinster hamna på 6 poäng.

för att särskilja lagen med lika poäng åt följs denna regel i Tävlingsbestämmelserna:

3.7.2 Rangordning vid lika matchpoäng 

3.7.2.1 Gjorda spelpoäng 

Om inte poängskillnad vid inbördes möte kan skilja lagen åt gäller följande rangordning i tur och ordning: 

1. Det lag som har störst poängskillnad mellan gjorda och insläppta poäng. 

2. Det lag som har gjort flest poäng. 

3, Inbördes möten 

4. Det lag som har minst antal utvisade spelare. 

5. Det lag som har minst antal varnade spelare. 

6. Det lag som har högst ranking.

dvs allt kan komma att handla om poängskillnad och inbördesmöten osv. väldigt rafflande för sydseriens sista två omgångar vem som skall gå till semifinal. Mitt tips landar nog ändå på Göteborg med erfarenhet och vana vid spel i Allsvenskan och det räcker med en oavgjord eller vinst för att de skall gå vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar