Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 11 maj 2017

Hur många rugbyspelare behövs fortsättning.... (del 2)

Efter gårdagens lilla inlägg så dök frågan ganska snabbt upp hur kan man implementera detta i distrikt/regioner och i förbund?
Jag tror att skulle man arbeta med dessa tankar så skulle man öka chansen för att fler klubbar växer och stärker sin plats.

Mina åsikter/tankar/förslag kring detta är egentligen självklara men tänker ändå försöka smmanfatta dem här(finns säkert hur många som helst som man kan fylla på men detta är en början).

Förbund:
- Ha en utvecklingsansvarig med tydligt fokus på ungdomssidan och bredd i klubbar
- En utvecklingsansvarig eller GS som har ansvar för Föreningsutveckling och ekonomi.
- En GS som kan Stötta befintliga klubbar med hjälp av TK,UK osv tex med arbete kring anläggningar, söka bidrag mm.
- Tydlig kommunikation och vision kring vart vi vill och en tydlig uppföljning var vi är.
- Ett tydligt fördelat ansvar nedåt i kommiteer mm så hela rugbysverige vet vem de skall vända sig till och att de vet vilka beslut de får ta.
- Tydliga mål till distrikt/regionsförbund med målsättningar och utvecklingsprogram. Vad behöver regionförbunden för stöd(Idrottonline, bidragsansökningar, ungdomsfestivaler. ordförandekonferenser, regionslag osv)
- Tydlig linje mellan ungdomssidan och landslag.
- Tydlig struktur och ansvar i Landslag så alla vet vad som krävs för att nå dit och hur det fungerar.
- Tydliga riktlinjer för spel på olika nivåer och tydliga krav vad som krävs i olika nivåer samt ett tydligt system för upp och nerflyttningar.
- Mål att det spelas fler matcher för alla lag

Region/Distrikt
- Anordna minifestivaler
- Anordna Ordförande/klubb kongferenser
- Anställa Regional Utvecklingsansvarig
- Tydliga mål och visioner för regionen
- Anordna regionslag
- Aktiv dialog med regionala idrottsförbund(tex skåneidrotten)
- Hjälp med kommunikation till kommuner mm.
- Anordna skolrugby och skolturneringar eller stötta klubbarna i det arbetet
- Stötta och utbilda klubbarnas styrelser


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar