Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 8 maj 2017

Matcher och utveckling

Var är vi på väg?

Jag har skrivit om det många gånger förr men är återigen där i tankarna. Varför spelar vi så lite matcher i Svensk rugby?

Titta på Lagen i Allsvenskan som spelar ca 12 matcher på en säsong. Jämför det med ligor utomlands där de flesta ligger på runt 20-25 matcher per år. Varför skillnaden? vad är det som gör att vi inte kan göra det i Sverige(förutom avsaknaden av lag).
Ser man Landskamperna så inser man att våra killar spelar för lite rugby. Rugby är en sport man behöver utöva mycket för att bli bra på och ingenting kommer av sig själv. visst man kan träna FYS osv men för att få rugbyn i kroppen måste du spela mycket.
Tror det var många i Allsvenskan som var glada när det såg ut att bli 6 lag i årets serie istället för 5 men tyvärr snubblade man på målsnöret och det blev bara 5 lag.

Skulle man inte kunna fundera på en modell med en återkomst av Svenska cupen fast man spelar den på Hösten och våren dvs efter säsong och innan säsong. På detta vis kanske man kunde skrapat ihopa ytterliggare 3-4 matcher per år och snart närmar det sig 20 matcher(smärtgränsen enligt mig)
Man kanske även kan tänka sig en Skandinavisk cup?

För om vi bara spelar ca 12 matcher så kan du heller aldrig varva in yngre spelare mm utan du går på de säkra korten om det inte blir skador mm. skulle vi ha en cup som innebar ytterliggare 3-4 matcher per år så kanske det skulle öppna upp för att spela lite juniorer och liknande.

Skall svensk rugby lyfta sig så behöver vi fler matcher. Jag tror att det på sikt skulle förbättrat landslag, klubblag men också chansen att behålla och intressera juniorer(hur roligt är det att träna 8 månader och spela 4 månader?).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar