Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 8 juni 2018

länge sedan

Det var ett tag sedan jag skrev och det beror nog inte på att allt är bra eller att allt flyter på utan snarare tvärtom.....

Känslan är nog tyvärr att det inte går uppåt utan snarare neråt.. Jag vet att jag hoppas på mycket alltid och siktar högt men det känns som om Svensk rugby står i djup kvicksand och ingen kastar ett rep till oss utan vi sprattlar till och sjunker djupare ner.

Tyvärr tappar man orken för att man vill egentligen göra mer och få till mer rugby men desto mer ideer och energi man lägger ner desto mer ansvar och tid måste man lägga själv. Just nu är det som att jag har 2 anställningar..... 1 på jobb som jag får betalt för och sen ytterliggare ett obetalt men som imellanåt tar mer tid och energi än vanliga jobbet. Och det är här jag ser en fara för Svensk rugby då de som ställer upp och försöker får så mycket på sitt ansvar så de storknar och orkar inte.
Samtidigt så måste vi inom Svensk rugby skärpa till oss och bli mer profissionella i det vi gör om vi skall nå ut till fler spelare, sponsorer, allmänhet osv.

Så hela tiden moment 22 men jag tror att många fler klubbar i Sverige måste börja fundera på sin organisation och också kanske på hur man får till kanslist eller annan anställd som kan avlasta de ideella krafterna. som exempel så blev jag involverad i rugbyn för snart 12 år sedan och fortfarande är det likadant på alla ungdomsfestivaler att lag inte dyker upp eller lag inte anmält sig men dyker upp osv. detta är en typisk enkel sak som vi måste få ordning på (tips titta på hur danmark löst det till sina DM). Vi måste få ordning på detta så att spelschema mm kan vara fastlagda och gå att lita på. Det är inte ok att vi fortfarande säger " så är det inom rugbyn" det är här vi bygger hela mentaliteten inom Svensk rugby som är manjana manjana allt löser sig..... Vi tappar spelare, föräldrar mm för att det känns fruktansvärt oseriöst.

Så mitt konkreta tips till hela Rugby Sverige är: Få ordning på era anmälningar och meddela arrangörer i god tid. Ta ansvaret och hjälp hela Rugby Sverige.

I helgen är det full fart för Pingvin.
Hemma på Pilevallen spelas en mycket intressant match mellan Pingvin och Exiles i HerrAllsvenskan. det blir en värdemätare för resten av året för båda lagen var man står inför slutspelet.

I Vänersborg skall våra Damer spela. tyvärr har de fått flera skador och problem med truppen men de vägrar att ge upp och kommer att åka dit lite kort om spelare men de ger sig inte!

I Partille skall vårt B-lag möta Spartacus. Även här lite problem med spelare men vi åker upp med tillräckligt för att spela 15 manna rugby! en del oerfarna och en del ringrostiga men väldigt glada spelare som ställer upp för att göra de som de tycker bäst om.... Spela rugby!

Med tanke på hur det ser ut så är mitt tips att det blir iallafall 1 Pingvin seger och jag tror den kommer på Hemmaplan. men räkna aldrig bort damerna och b laget de har bevisat många gånger att de är riktiga krigare som tar i när det ser som sämst ut!

Orkar jag så blir det lite mer i em kring Herrallsvenskan i ett separat inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar