Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 3 november 2016

Dagens allehanda

Landslag gör årets sista tacklingar

HELGENS LANDSKAMPER MED P18-LANDSLAGET BLIR ÅRETS SISTA RUGBYFÖRESTÄLLNING PÅ PILEVALLEN.
Höstlöven har fallit, men sista rugbytacklingen för säsongen återstår att dela ut. I helgen handlar det om landslagsturnering på Pilevallen, där Baltic Championship för P18-landslag avgörs och Sverige ställs mot Polen och Danmark. RUGBY.

Det svenska P18-landslaget avrundar säsongen med att möta Danmark och Polen. Matcherna avgörs på fredag och söndag och turneringen avslutas med prisceremoni klockan 15 på söndagseftermiddagen.

– Vi hoppas att det blir mycket folk. Vi behöver en publik som lyfter oss och Trelleborg är en bra rugbystad, säger Peter Ahlgren, en av tre svenska förbundskaptener.

Lundensaren Ahlgren vet vad han talar om. Under 1990-talet var han med och vann sju SM-guld med Pingvin. Dessutom spelar sonen Linus Ahlgren i klubben.

Linus Ahlgren är tillsammans med Nataniel Cickovski och Martin Ekvall Pingvins bidrag till landslagsturneringen på hemmaplan.

– Spelar vi på vår högsta nivå kan det gå jättebra. Emellanåt faller vi ner i djupa svackor, men jag har stora förhoppningar, säger Peter Ahlgren.

Hur bra är motståndet?

– Polen har stora och duktiga spelare, det blir en tuff match. Danmark är ungefär på samma nivå som vi, men jag tror att vi ska ha ett litet övertag.

Matcherna spelas över 2x20 minuter. Förhoppningen var att fyra lag skulle delta. Baltic Championship avgörs för första gången. Om det blir ett årligen återkommande arrangemang kommer att utvärderas efter helgen i Trelleborg.

Det svenska laget kommer att bo i Malmö och kommer att träna på Limhamnsfältet på torsdagen.

Tanken var att det på lördagen skulle spelas DM i sjumanna-rugby för damer på Pilevallen. Så kommer det inte att bli.

– Det ska regna mycket. För planens skull tror jag att vi kommer att skjuta på DM till på våren, säger Britt Westesson i Pingvin.

När P18-landslaget spelar i Trelleborg spelar A-landslaget bortamatch mot Luxemburg på lördag. Även där finns tre spelare från Pingvin med i truppen: André Eriksson, Oscar Larsson och Jonathan Svensson.

Fakta
Baltic Championship

Fredag , 13.30: Sverige–Danmark, 14.35: Sverige–Polen, 15.40: Danmark–Polen

Söndag , 10.00: Polen–Danmark, 11.05: Danmark–Sverige, 12.10: Polen–Sverige

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar