Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 17 augusti 2018

Rolig helg

I helgen är det dags för vår ungdomsturnering med lag från Tyskland. Danmark. Irland och Sverige. Tyvärr hoppade våra Polska vänner av i sista stunden annars hade det varit en turnering med 5 olika länder men fyra är inte dumt det heller.
Extra skoj är det att det är så många nationaliteter i U12 klassen vilket är den största klassen i år. Totalt blir vi runt 400 ungdomar.
Det trista är att det är få U16 och U18 lag men det blir iallafall 15 manna spel för dem i helgen!
Våra planer begränsar oss lite men det kanske det kommer lösningar på framöver :)
Dock blir jag lite förundrad över att fler svenska lag och klubbar inte tar tillfället i akt att spela bra rugby mot kvalificerat motstånd när möjlighet ges. Väldigt få svenska klubbar på anmälningslistan....
Ibland känns det som att det är vi och Spartacus som försöker åka på varrandras turneringar för att hålla det igång medans andra går och väntar på USM.....

I år är det glädjande att 2 Irländska klubbar kommer på besök och förgyller turneringen och naturligtvis våra gamla vänner St Pauli från Tyskland.
Erfarenheten av att vara på turneringar med internationellt motstånd är att många barn/ungdomar får ett uppvaknande inser att rugbyn är större än man märker annars och att det finns mer att hämta och uppleva. Det brukar också bli bra matcher med högt tempo.
Det brukar också locka lite ungdomar att börja spela rugby eller att vara kvar inom rugbyn.

Så nu är det bara att kasta sig in i helgen för jag lär nog inte få mycket vila innan söndag em :)

För er som kommer till turneringen så får jag önska er varmt välkomna till en suverän helg! Obs missa inte vikingarugbyn på lördagkväll ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar