Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 16 maj 2022

Framgångar för Svensk Rugby!

 Lördagens avancemang till Trophy var ett fall framåt för Svensk rugby och en framgång som jag får erkänna att jag inte riktigt såg komma men ack va skoj! stort Grattis och bra jobbat till alla inblandade.

Nu väntar dock en rejäl utmaning när vi skall möta Trophy lag. Utmaningen ligger i att vi behöver en större bredd på landslagsnivå och de som spelar i landslagen måste få matchträning i sina klubbar varje vecka på en hög nivå. Här tror jag att SuperAllsvenskan kommer att vara ett riktigt bra alternativ och att det är det som behövs för att höja nivån på fler spelare inte bara de som just nu är i landslaget och får spela flera tuffa matcher. För skall vi vara realistiska så behövs det fler spelare på en högre nivå för att vi skall lyckas på Trophynivå. Vi behöver ha spelare som spelar tuffa matcher och får ett annat tempo i kroppen och de kanske behöver spela minst ca 20 sådana Superallsvenskan matcher per år för att vi skall få rätt nivå för att kunna jämföra oss mot de andra Trophyländerna.

Spännande och som sagt tror jag att SuperAllsvenskan kan bidra med just det, fler jämna och tuffa matcher. Hoppas dock att vi på sikt kan få med ett eller två lag till så kanske vi kan nå upp till ca 20 matcher per år i högsta ligan. När vi gör det(ca 5-6 lag och 20 matcher) då tror jag också att vi kommer att ha en helt annan konkurrens till landslaget med massor av spelare som klarar nivån samt att det naturligtvis både stärker och sporrar landslaget.

Framgången kanske kom ett år för tidigt men riktigt roligt för Svensk rugby. Med för tidigt menar jag att min farhåga är att vi inte riktigt är rustade för den nivån än men om vi kan fortsätta utveckla vår högsta serie på ett bra vis kommer vi att vara mer rustade för detta framöver.

Men framgången har betydelse på fler plan som tex inslag i sportnytt och mer publicitet osv.

Jag tror stenhårt på den vägen förbundet gått in på nu med inriktning på 15 manna och en tuff högsta serie. Tror det kommer att bana väg för fler framgångar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar