Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 26 maj 2022

Spännande Helg!

 För Pingvins Damer drar nu 7´s igång där man har ett guld att försvara. Skall bli skoj att se i detta kvalet om formen består och hur de andra lagen ser ut. Pingvin har många duktiga damspelare som alltid presterar när det gäller. Vinnarskallar är där gott om i det laget :)

De vann guld 2019, 2020 ställde de inte upp pga Corona. 2021 vann de guld. Skulle varit fantastiskt om de lyckades vinna igen 2022. Min vanliga undran blir väl som vanligt, varför är ingen av de tjejerna med i landslaget?

Nu är det bara kval i helgen och jag gissar att Pingvin ganska enkelt kommer att ta sig vidare från det kvalet och få lite välbehövlig 7´s träning.

För herrarna väntar Exiles på hemmaplan. Det är omgång 2 denna helg och streamingen fortsätter via https://www.staylive.io/superallsvenskanplay

Tabellen just nu:


Pingvin ser ut att ha ett starkt lag i helgen och jag tror det blir tufft för Exiles att rubba Pingvin på hemmaplan. Men jag hoppas på en jämn match som de två matcherna var i första omgången.
Som jag skrivit innan så har Pingvin i år fått ihop ett starkt lag med konkurrens på samtliga positioner vilket innebär högt tempo på träningar och hög närvaro. Detta resulterar naturligtvis i en riktigt stark bänk i varje match.
Det har varit lite skriverier om olika nationaliteter i lagen men man kan konstatera att det nog är ganska mycket av vissa nationaliteter även i Exiles lag :)
Exiles brukar ha starka klungor och Pingvin har i år en väldigt stark klunga så det skall bli roligt att se hur det går i den lilla matchen i matchen. För varje match som går så spelar lagen ihop sig och det borde bli bättre och bättre spel med mer samspelta och matchtränade spelare. Exiles hade ett starkt försvar i Enköping förra helgen men Pingvin var det lag i första omgången som gjorde flest försök så det kan bli spännande att se vad det innebär i matchen.
Som jag skrev ovan så tror jag att hemmaplansfördelen gör att Pingvin drar längsta strået och nu skall jag sticka ut hakan lite men jag tror också att Pingvin kommer att jaga bonuspoäng igen och lyckas med det.
I andra matchen tror jag också att det kommer att bli väldigt jämnt. Har inte riktigt koll på skadeläget i lagen men det kanske blir så små detaljer som avgör så en skadad spelare blir avgörande. Tyckte dock att Enköping spelade bra förra omgången så vågskålen väger över lite där till ERK:s favör.

Pingvin har just nu inga landslagsspelare i 15 manna landslaget. för mig ganska konstigt och vi får se vad som händer under säsongen. Vet att en del av våra killar i laget nu också varit i Sverige många år och borde vara valbara för landslaget.

Som sagt helgens tips:
Damerna 
Pingvin tar sig ganska lätt vidare i kvalet

Herrarna
Pingvin vinner med bonuspoäng(kanske Exiles tar med sig förlorar bonuspoäng)
ERK vinner tight match med förlorarbonuspoäng till Trojan

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar