Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 27 januari 2016

Hur bygger vi Svensk rugby

I Svensk rugby har vi många problem att brottas med, bla är vi för få och vi har för lite duktiga rugbymänniskor i bredden. Vi diskuterar hela tiden hur eliten skall bli bättre och hur vi skall bli fler utövare och få en bredd i sporten.
Men jag tror också att vi tappar det som händer mittemellan dessa skikt. Jag tänker som så att de lag som spelar i högsta serien tittar hela tiden på hur de kan bli bättre och starkare och det finns massor av fokus på att starta nya klubbar och hitta nya ställen för klubbar att uppstå.
Hur skall vi då hitta folk till alla dessa nya klubbar samtidigt som de etablerade vill bli starkare????
Jo jag tror vi måste jobba mycket mer tillsammans och fokusera på det som finns mittemellan dvs redan etablerade klubbar som kämpar för sin överlevnad och sin grund. Jag bygger mitt resonemang på att det delvis är lättare att bygga någonting där det redan finns en grund men också på att det är lättare att få fler ringar på vattnet i en delvis etablerad förening än det är i en ny. Lite grann som på FB att känner jag 1 person som sedan delar mitt inlägg så blir det många som läser det men har jag 100 som delar mitt inlägg så blir det väldigt många fler som ser det. Samma sak händer naturligtvis i en förening. Börjar det ett nytt barn så är det inte bara hen som börjar prata rugby utan föräldrar, syskon, släktingar och vänner. Och försöker man då göra det i orter där man redan är lite etablerad så har man många gånger mycket gratis då man stöter på folk som kanske har spelat själv eller vars barn spelat osv. Kan vi dessutom trycka mer på våra värdegrunder och slå mynt av dem så tror jag vi kan få en väldigt bra tillväxt.... men då är vi återigen bara på bredden....
Vi(förbund, klubbar och regioner) måste sen fundera på vad och hur lägger vi våra resurser?
Vi kanske måste lägga mer resurser på "mellanskiktet" mellan elit och nybörjare. Hur utbildar vi folk? Hur får vi mer rugbykunskap till Sverige? Hur kan man spela "motionsrugby"? Hur utbildar vi styrelsen? Hur producerar vi fler tränare?

Jag har ett tag haft en ganska långsiktig tanke med mitt arbete i Pingvin just med tanke på hur vi skall bredda oss och bli bättre samtidigt. I början flådde jag runt som en besatt på skolor mm för att ragga barn innan jag insåg att det var tränare som jag skulle raggat.... när vi fick tränare på plats i Pingvin så kom barnen. Vi har en bra ungdomsorganisation i Pingvin som jag tror mycket på men hur får vi den att utvecklas och bli vassare? som tur är har vi en hel del tankar i styrelsen kring det och det kommer snart att presenteras för Pingvins medlemmar(på klubbmötet på Lördag)
Som allt annat inom Svensk rugby så är det alltid en kombination av akuta åtgärder och långsiktighet men just därför är det så viktigt att vi tittar långsiktigt och bygger för framtiden inte bara idag. Det är kanske just dom barnen som börjar prova rugby i år som sen blir tränare och ledare pga hur vi sköter saker idag! Hur skulle vi själva vilja bli bemötta och vad skulle vi själva vilja se för att engagera oss?
Kan vi tänka på det idag så kanske vi kan bygga en väldigt stark framtid för rugbyn då den har mycket som jag anser att andra sporter inte har eller har tappat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar