Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 22 januari 2016

Till England för att döma rugby! Artikel från JNytt

Till England – för att döma rugby

"Det som skiljer rugbyn från till exempel ishockeyn är respekten mot domarna", säger Alexander Palombo inför avresan till England.
"Det som skiljer rugbyn från till exempel ishockeyn är respekten mot domarna", säger Alexander Palombo inför avresan till England. Fotograf: Peter Gustafsson
Alexander Palombo har redan hunnit med att döma matcher utomlands. Förra gången var det Schweiz som gällde.
Alexander Palombo har redan hunnit med att döma matcher utomlands. Förra gången var det Schweiz som gällde. Fotograf: Privat
  1. 1
  2. 2
För Alexander Palombo, som i somras flyttade till Jönköping för att studera till journalist på Södra Vätterbygdens Folkhögskola, var det länge nästan uteslutande ishockey som gällde.
– Jag både spelade och dömde, men när det tunnades ut med spelandet började jag träna rugby i stället. Jag kom in i det väldigt, väldigt fort och spelade i högsta svenska serien redan tredje året. Men på grund av skador var det inte lika kul att gå till träningen längre, och då kände jag att jag inte orkade hålla på och spela längre, säger han.
Som spelare kan Palombo stoltsera med både SM-guld och -brons på ungdomssidan och ett EM-guld för U18 i division B. Men nu är det alltså dömandet som gäller i första hand.
– Jag har dömt ishockey sedan jag var 14 och har alltid tyckt om att vara domare. Jag började döma rugby i maj 2015 och har sedan dess dömt en del både som assisterande och linjeman i högsta serien. Jag har bland annat dömt vid sjumanna-SM i Borås.
”Knöt lite kontakter”
Alexander Palombo har redan dömt matcher i Schweiz och den här veckan bär det av till England för att döma två matcher, en på herr- och en på damsidan.
– Det är ett projekt som jag har drivit själv. När jag spelade i U18-landslaget knöt jag lite kontakter med folk i vissa delar av världen. Eftersom säsongen ligger nere i Sverige vill jag ut och döma. Jag vill testa på hur det är att döma i andra länder och på så sätt uppleva en annan rugby än den som finns i Sverige.
Det svenska förbundet står för kostnaderna för flygbiljetterna och boendet löses genom att Palombo får bo hos en kompis i London.
– Rugbyn är enormt stor i England eftersom sporten har sitt ursprung där. Jag tror att rugbyn i England är snabbare än den är i Sverige, det är inte lika mycket slarv utan bollen kommer ut snabbt från fasta situationer. Det är noggrannare spel, och då går det väldigt fort.
– Jag vet bara vad det är för lag jag ska döma, mycket mer än så känner jag inte till så här på förhand. Det finns fler ligor i London än lag i Sverige…
Annan respekt inom rugbyn
Om Alexander Palombo får som han vill är detta bara början på en lång domarkarriär inom rugbyn.
– Jag vill ut i världen och ta mig så långt som möjligt, vart det leder vet jag inte. Sedan vill jag kunna kommunicera på engelska. Jag känner mig bekväm med det men vill bli ännu bättre.
Vad kännetecknar en bra domare?
– Kommunikation är A och O. Man får spelarna med sig på ett helt annat sätt om man har en bra kommunikation. Det som skiljer rugbyn från till exempel ishockeyn är respekten mot domarna, i rugby är det bara kaptenen som pratar med domaren. Här blir domaren sedd på ett helt annat sätt, det är verkligen en annan atmosfär. Själva rugbykulturen är att vara mån om alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar