Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

söndag 26 mars 2017

SRF årsmöte

Var igår i Udevalla för rugbyförbundets årsmöte.
Det blev som jag trodde innan ett ganska stormigt möte med flera ordningsfrågor och protokollspunkter. Jag har knappt hämtat mig ännu :)
Tror att många inför nästa år kommer att läsa på kring mötesupplägg och kring stadgarna.
Det var ganska stökigt emellanåt beroende på att det framkom kritik mot styrelsen och det inte kunde behandlas under årsmötet. Den stora knäckfrågan var kring ansvarsfrihet för styrelsen som blev en het potatis och som nog trilla mellan stolarna pga en mötesteknisk detalj där ett streck i debatten och vilka förslag som kommit fram blev mer avgörande än själva frågan. Revisiorerna hade föreslagit ansvarsfrihet men hade några anmärkningar kring protokollförande och annat som också väcktes under mötet.

Turbulensen fortsatte då valberedningen inte hade förslag på ledamöter eller suppleanter då de ansåg att det är där svensk rugby står. det finns inte tillräckligt många och bra kandidater eller folk som vill jobba i nuvarande styrelse enligt valberedningen.
Namn kom dock fram på mötet och val skede men mitt under mötet blev det även ett avhopp då en sittande styrelsemedlem valde att hoppa av på stående fot.

Mötet blev ganska politiskt och emellanåt hetskt pga att det finns en hel del meningskiljaktigheter men också då det framkommit en del kritik mot sittande styrelse.

Det jag också tycker är anmärkningsvärt är att det är så pass få klubbar som är på plats och påverkar!
Även "stora" klubbar var utan representant på plats.

Min slutsats efter ett sådant här årsmöte är dock att den stora förloraren är Svensk rugby. Just nu verkar det som att rugbysverige polariseras mer och mer på flera håll(inte bara 2 olika).
Känslan av splittring var ganska stor när jag satte mig i bilen hem. Jag hoppas att jag har fel men så är inte känslan. Det jag ser som en stor fara är att med de olika lägren som finns idag så kommer inte svensk rugby att kunna utvecklas utan stannar upp.

Det tragiska som jag tycker det är också att jag kan inte just nu se en enkel väg ut ur detta för svensk rugby. Det verkar som alla olika läger har satt sig i sin stol och inte riktigt vill resa sig ur den. Någonting behöver hända men vad?

Min egen linje/ide är nog fortfarande Information/transparens av allt som sker men det är inte det enda som behövs göras för att rädda Svensk rugby.

Jag är orolig för Svensk rugbys verksamhet då utvecklingsansvarig är uppsagd, kanslist är på väg bort. Dock så pågår en rekrytering av GS och det får man hoppas blir en stresstålig människa för att hoppa på detta tåget som ensam anställd kräver nog ganska mycket. Min melodi hade nog istället varit att haft både GS och Utvecklingsansvarig och som styrelse lagt krut på att försöka lösa pengar till det.

Som sagt ett stormigt möte med en slags bitter eftersmak då min känsla blir att vi förlamar svensk rugby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar