Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 7 mars 2017

Vad vill vi skall hända med Svensk rugby?

Just nu diskuteras det i vissa Facebook grupper kring landslag mm. Men min fråga är vad vill rugbysverige????

Vad vill vi att Svenska Rugbyförbundet skall arbeta med?
Vad vill vi medlemmar att de prioriterar?

Just nu vet jag inte vad som är prioriterat elelr vad som händer, för något år sedan var det full fokus på att rädda förbundet från ekonomisk kollaps och det verkar som det är gjort, Toppen!!!
Men vad händer nu?
Nyfiken som jag är går jag in nästan varje dag på förbundets hemsida för att kolla nyheter men det är inte ofta det händer något nytt eller där är någon prioriterad fråga.

Jag upplever att just nu fungerar TK toppen men i övrigt är det väldigt tunt....

Vi har hört under många år att rugbyn växer mm jag börjar faktiskt tvivla för jag tycker det är samma återkommande problem varje år som det varit sedan jag kom in i rugbyn för 10 år sedan. Skulle vara intressant med en faktisk siffra likt den David H tog fram på ett USM för ett par år sedan. (där för övrigt Pingvin hade gjort fel i licensieringen så vi stod som 10 ungdomar istället för 98 :) ) De siffror han presenterade där var inte så höga men det var för att alla klubbar hade inte knappat in rätt mm.
Hade varit roligt att se lite fakta och inte uppskattningar. Det jag menar är att många säger att vi växer och frodas men jag ser sällan faktiska siffror direkt tagna från register osv. det jag sett(förutom David H material) har hela tiden varit uppskattningar.

Sen blev jag rädd när Utvecklingsansvarig blev avpolleterad. hörde även rykten kring kanslisten... dvs då har vi ingen anställd på förbundet längre? det känns inte bra utan snarare som en tillbakagång.

Hur får vi då fart på allt igen? denna eviga fråga :)

Min personliga åsikt och det vi praktiserar i Pingvin är väldigt mycket öppenhet och information. Jag tror Rugbysverige hade mått bra av mer information om vad som händer och mer dialog på ett nationellt plan. (ja jag vet att det finns mycket gammalt groll i historien mellan massor av folk och klubbar). Tror att mycket av de diskussioner och kryptiska meddelanden i faceboookgrupper med massor av missförstånd osv hade kunnat undvikas. Tror också att mycket energi hade kunnat kanaliseras till rugbyn istället för till olika positioneringar och ställningstaganden.

Tror också att det är därför det florerar så mycket rykten och spekulationer om det ena och det andra som sägs pågå i förbundet.

Men som sagt jag tror det bygger på en mycket mer öppen och informativ dialog i hela rugbysverige med början från förbundet!

För mig är prioriterade frågor både utveckling och elit för de går hand i hand och för att skapa det behövs stabila klubbar och det borde vara en väldigt prioriterad fråga hur man kan hjälpa och stärka våra klubbar och regionförbund.
Det finns inga lätta uppgifter i detta men provar man inte så kommer man ingenstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar