Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

lördag 7 augusti 2021

Premiär

Idag är det seriepremiär för herrarnas 15 manna serie. Ser på lite inlägg att det är många lag som inte verkar ha fullt lag i den första omgången vilket säkert beror på semeatrar och annat. I syd skall Pingvin möta Malmö, Lugi möter Göteborg och Spartacus möter Vänersborg. Jag har som bekant varit ganska kraftig motståndare till dels seriesystemet då jag är väldigt tveksam till om de lagen som nu är med håller i en högsta liga en hel säsong. Orolig att det kommer att bli en del skador och många yngre och äldre spelare kommer att luftas i olika lag vilket också kommer att märkas på spelet. Jag befarar också tyvärr att det kommer att bli någon wo under säsongen vilket vore en katastrof. Så som sydserien är uppbyggd så kan det bli en mycket konstig situation i slutändan. Man har valt att sydlagen möts 2 ggr men sedan möter sydlagen västlagen en gång men inte alla som tex möts inte Pingvin och Göteborg. Detta medför att Pingvin och Göteborg kan hamna på samma poäng efter serien. Vad händer då, jo målskillnad. Och om då något lag har lämnat WO och matchen döms till 30-0 men skulle i verkligheten kanske slutat 80-0. Det kan vara skillnaden på om man slutar 1:a eller 2:a i gruppen dvs en WO besämmer din plats inte ditt spel. Detta innebär också att varje poäng kan vara avgörande så då kanske man inte luftar alla spelare eller hela bänken för att få så stor målskillnad som möjligt.
Och varför vill man hamna 1:a i sydgruppen, jo för då får man hemmasemifinal och vinner man den har man hemmafinal. Tänk om det avgörs av en WO.... hade varit bättre med enkelmöte på alla och att Pingvin spelat mot Göteborg. Nu håller vi tummarna för att jag har fel. 
Den jämnaste matchen idag i syd/väst tror jag blir Göteborg mot Lugi. Lugi har om jag hört rätt många spelare och haft bra träningar. Pingvin vinner lätt idag tror jag även om det är första tävlingsmatchen i 15 manna på nästan 2 år. Skall bli roligt att höra hur det går för Vänersborg som är tillbaka i serien.
I Norr spelas deras grupp av 4 lag och det kan nog bli en del intressanta mäten där, det smäller redan idag med Erk mot Exiles vilket säkert blir en intressant match som kanske sätter an tonen litegrann för Norrserien. Trojan möter Hammarby.

Som sagt en udda säsong med ett ihopklämt schema. Jag är orolig för syd/väst serien men samtidigt hoppas jag för rugbyns skull att jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar