Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 17 augusti 2021

Svensk Rugby

 Det går nu rykten att en del personer i förbundsstyrelsen har avgått. Vet inte om det är sant eller inte och vet inte vilka det är som avgått men jag har själv varit i den situationen där jag hoppade av som ordförande för förbundet då det blev för mycket. 

Om det är sant och Svensk rugby behöver omformera sig igen och tillsätta flera nya i styrelsen dvs en omstart, då tycker jag att hela svenska rugby samhället (kanske inte så stort som det låter) måste försöka hjälpa till och hitta personer som är lämpade att sitta i förbundsstyrelsen. Och som jag tidigare sagt måste vi få till en satsning på bredden så att vi överlever men också värdesätta den nationella högsta serierna så vi också på sikt kan odla intresse och elit. Så vi bör hitta personer som brinner för bredden och rugbyutveckling.

Mina tankar är att vi är ca 2500 aktiva spelare i Svensk rugby idag och lite under 50 klubbar varav hälften säkert inte deltar i något seriesystem eller spel, Vi behöver bli minst ca 10000 aktiva och kanske minst 75 klubbar varav minst 50 är aktiva i seriesystem mm. 

Allt fokus i förbundet bör ligga på att nå ovanstående. Naturligtvis skall man inte ta bort allt annat arbete men detta bör vara det som prioriteras i alla frågor såsom ekonomi mm. En tanke för att också nå längre är en stöttning av klubbrugbyn och den lokala förankringen. Jag tror vi måste bygga Svensk rugby från klubbarna inte via landslag eller talangprogram. Jag är också lite tveksam till ev regionslag (om de skall vara någon form av elit) då jag inte anser att vi ens har tillräckligt med spelare för att det skall bli seriöst och framförallt inte tillräckligt med tränare för det. isåfall får regionslag enbart bli utvecklingslag vilket är helt ok enligt mig. Min erfarenhet är att vi alldeles för snabbt försöker bygga "eliten" dvs regionslag, akademi, TUP, ungdomslandslag osv istället för att bygga klubbarna och deras verksamhet.

Om vi når dit(10000 aktiva) så kommer vi dels att ha en bättre ekonomisk ställning, dels kommer vi att ha en helt annan spelarbas att plocka spelare från till ev landslag mm. I dagsläget tycker jag man skall göra en omstart av landslag med Svenska förbundskaptener och i princip börja från noll igen och långsamt bygga upp det med inhemska tränare och ledning så vi sparar pengar då vi slipper en del resor. Samt att se vilka landslag vi måste ha(ur ett Rugby Europe perspektiv för att få pengar)

Samtidigt som man satsar på bredden för att få en helt annan spelarbas så bör man försiktigt bygga vidare på en högsta serie för damerna och en för herrarna (15 manna) både vad det gäller marknadsföring men också föreskrifter, ekonomi och seriositet. Hand i hand med att man blir fler så får man en seriösare högsta serie som kan på sikt skapa medieintresse och en förankring hos publik mm.

Kan man bygga ett intresse i klubbarna och publiken så kan vi också hitta fler som hjälper till och fler som sprider rugbyn.

Så min slutsats blir som vanligt om det nu skall bli en ny styrelse. Bygg Grunden först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar