Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 29 augusti 2022

Halvvägs i SuperAllsvenskan

 Här kommer mina små funderingar kring halva säsongen av SuperAllsvenskan. Inte spelmässigt utan mer kring upplägget och ev förbättringar.

Först och främst gillar jag upplägget, Det är tuffa och jämna matcher nästan varje helg vilket bidrar till mer tempo och mer intresse. Tror också att det är positivt att binda laget innan säsongen startar så man inte kan värva hejvilt mitt i säsong utan det laget man startar säsongen med fullföljer den (dock förstår jag tex vissa undantag beroende på skador på tex första led mm men då skall det godkännas av alla inblandade)

Jag tycker också streamingen har varit ett lyft med en gemensam plattform. Jag tycker det känns som att intresset lyfts ett snäpp.

Sen har jag haft lite problem med att man bröt 15 manna säsongen för 7´s mitt i vilket blev ett konstigt uppehåll mitt i "vårsäsongen" det tror jag man behöver jobba bort för att skapa mer utrymme till fler matcher och mer kontinuitet.

Jag tror också att alla deltagande lag har insett vad som krävs för att klara en hel säsong med tuffa matcher men oj vad utvecklande för alla som får spela dessa matcher varje helg. ge det ett par år och vi kommer att få ett helt annat underlag för landslaget.

För mig finns det lite utvecklingspotential fortfarande för SuperAllsvenskan och nedan är mina tankar/ideer men nu har vi iallafall en bra grund att bygga på efter denna säsongen.

Lite förslag/ideer:

1. Få in ytterligare ett eller två lag som håller samma klass(kanske inte till nästa säsong men att jobba för det). Man kanske behöver jobba gemensamt med de lagen som ligger närmast med delade erfarenheter av tex hur många spelare man behöver, hur många förstaledare man behöver i reserv, hur mycket en säsong kostar, dopingarbete och rapportering, streaming mm det är ganska mycket att hålla koll på som man kanske behöver jobba ett tag på hur man skall lösa det i de klubbar som inte har det ordnat.

2. Vidareutveckla streamingen med kommentatorer och repriser (höja priset något också). Fortsätta på den gemensamma grunden man har och det bra samarbeten som finns.

3. Mer ordnad säsong utan uppehåll för 7´s. Inte för att plocka bort 7´s men min åsikt är att  man måste separera 7´s och 15 manna vi kan inte göra både och samtidigt. antingen spelar man 7´s på vintern och mitt i sommaren eller så spelar inte samma spelare båda sporterna.

4. Gemensam Logga och arbeta mer på profileringen och kanske gemensamma sponsorer för serien. Gemensam intresse/serieförening?

5. Mer korrekt statistik och poängräkning

6. Intervjuer och mer material på gemensamma plattformen med gemensamma krafter

7. Mer nyheter från förbundet kring SuperAllsvenskan

8. Någon form av princip för fördela resekostnader jämnt oberoende av vilka lag som spelar i Superallsvenskan.

9. Kanske högre krav på arrangemanget (Sjukansvarig, servering, press mm)

10. Öppna för att någon form av lägre serienivå spelar på Söndagar så tex ett andralag eller de som inte spelar på Lördagen kan få chansen på Söndagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar