Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 23 juni 2016

Förslag

Såhär inför Midsommar får man väl vara lite positiv och komma med förslag till lösningar istället för att bara gnälla om hur dåligt det är....

Mitt förslag till Förbundet och Ungdomskommitten är att ändra formatet för USM liknande det som man gör i Danmark. I Danmark har man 5 omgångar(tror jag) som är placerade runt om i Landet  och varje omgång spelas under en dag och man får placeringspoäng och deltagande poäng. detta gör att alla lag i landet träfafs under ett flertal tillfällen och får många bra matcher mot andra svenska lag.
Dessutom medger det att nya klubbar kan deltaga i de omgångar de vill och får matcher nära sin klubb men måste inte åka iväg hur långt som helst.
Man kan placera de olika omgångarna runt om i Sverige tex:

vid 4 omgångar(2 vår och 2 Höst)
Norr
Väst
Öst
Syd

Vid 5 omgångar
Norr
Väst
Öst
Syd
Mitt(Jönköping)

Vid 6 omgångar (3 vår och 3 Höst)

Norr
Väst
Öst
Syd
Mitt Syd(Jönköping)
Mitt Norr(Karlstad)

Då får vi ett rikstäckande system med massor av matcher och event. Dessa borde också kunna sammanfalla med tex Viking Cup och Trelleborg Rugby Festival (Om arrangörerna vill)
Utöver detta så kan varje Region sedan planera och genomföra egna samlingar likt Öresundsturneringen eller Mälardalsserien, men dessa får absolut inte krocka med SM-samlingarna eller de andra stora nationella och internationella festivalerna(Viking Cup och Trelleborg)
I Danmark har förbundet hand om samlingarna i samarbete med arrangerande klubb. Förbundet fixar spelschema och liknande medans arrangerande klubb har hand om mat, planer och andra faciliteter.
Planerar man det nu och sätter upp datum kring detta redan under hösten inför nästa år så kan alla i god tid budgetera och söka pengar till resor mm. Vi måste få framförhållning i Svensk Ungdomsrugby annars kan vi aldrig växa och vi får inte krocka med de få evenemang vi har.

Sammanfattningsvis så skulle det tex kunna se ut så här för en region(Skåne i detta fallet):
Våren/Sommaren:
2-3 SM samlingar
2 Öresundsturneringar
Viking Cup

Sommaren/Hösten
2-3 SM-samlingar
2 Öresundsturneringar
Trelleborg Rugby Festival

Utöver det kan man ordna egna träningsmatcher eller lokala serier beroende på hur många klubbar man är i regionen.

Det är mitt lilla Midsommarförslag till Förbundets UK.

Glad Midsommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar