Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 30 september 2016

Ytterliggare en artikel från Trelleborgs Allehanda

Mycket roligt att även motståndarna har fått komma till tals! Hedrande TA!

”Jag kan omöjligen se Pingvin vinna”

Rugby


Exiles vann enkelt på Pilevallen i allsvenskan i våras. Nu hoppas Pingvin ge "övermäktiga" Exiles en rejäl match.
Exiles vann enkelt på Pilevallen i allsvenskan i våras. Nu hoppas Pingvin ge "övermäktiga" Exiles en rejäl match.
Foto:
Pingvin tror på sig själva inför den första SM-finalen på lördag. Men i Stockholm Exiles är man segervissa.
– Pingvin räcker inte riktigt till ännu, säger Allan Mabon, ordförande i Exiles.

Stockholm Exiles räknar med att de nästa lördag kommer att fira sitt femte raka SM-guld i rugby. Pingvin har inte besegrat Stockholmarna sedan finalen 2003. Att förbannelsen skulle brytas nu har Allan Mabon, ordförande i Exiles sedan 2006, svårt att se.
– Finalen 2003 är en match som jag fortfarande inte förstår hur vi kunde förlora. Jag kan omöjligen se att Pingvin kommer att vinna båda matcherna mot oss, säger Allan Mabon, som även kommenterade rugby under OS.
Ordförande Mabon är segerviss inför finalmatcherna.

  • – Under Pingvins storhetstid på 90-talet var det deras forwards som styrde och ställde. Min känsla är att deras backar är bra men att deras forwards i dag inte riktigt räcker till.
    Är ni själva era största motståndare?
    – Ja, det låter väl kanske arrogant men jag har svårt att se att Pingvin ska vinna av egen kraft. Men utvisningar och straffar kan ställa till det för oss. Lika så om det är dåligt väder kommer det att påverka spelet och antalet poäng i matchen. Det kan säkert bli jämnt på lördag men jag skulle bli väldigt förvånad om vi förlorar där nere.
    – De måste nog bredda sin trupp lite mer. Om Pingvin får behålla spelarna och spetsa till laget med ännu bättre importer kan de utmana oss i framtiden.
    Pingvins hopp är en bra hemmamatch och trelleborgsklubben har dispens för att spela på Pilevallen, där planen är mindre än vad en rugbyplan normalt sett är.
    – Planen där nere är liten och det blir ett annorlunda spel. På Årsta har vi större ytor och det passar våra spelare bättre, säger Allan Mabon.
    Stockholm Exiles hade för fyra år sedan inga svenska spelare alls i laget. Men nu har klubben flera egna produkter.
    – Vi har inte tagit in någon spelarförstärkning utifrån sedan 2010. De importer som är i laget i dag är antingen kvar sedan dess eller så är det spelare som flyttat till Stockholm av egen vilja och sökt upp oss, berättar Allan Mabon.
    Exiles vann alla åtta matcher i allsvenskan och hade poängskillnaden 334–90 på de matcherna.
    – För fyra fem år sedan var Hammarby och Enköping riktigt bra och då var det jämna matcher mot dem. Vi var bättre då än vad vi är nu.
    Stockholm Exiles hoppas att övriga klubbar i landet närmar sig dem.
    – Vi tycker det är synd. Våra spelare är inte lika motiverade till varje match när vi vinner så stort i varje match, säger Mabon.
    Det återstår att se om Pingvin kan överraska i SM-finalen.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar