Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 18 januari 2017

Hur skapar vi intresse för rugbyn del 1

I mina tankar finns två sätt att skapa ett större intresse för rugbyn och då menar jag inte för de som redan är involverade på något sätt. För de som redan är involverade och deras intresse kommer jag att skriva om senare( tex landslag mm som måste fungera). De två sätten jag tänker på är
1. Rekrytering och bredd
2. Höja nivån på matcher mm så man skapar evenemang och ett intresse för vår högsta liga för både herrar och damer.

Så låt mig börja med rekrytering i denna posten.

Mina funderingar ligger snarare på hur får vi rugbyn att växa i Sverige och hur får vi mer medial uppmärksamhet.
För att få mer uppmärksamhet måste vi växa. Rugbyn måste bli mycket större än den är idag i Sverige.
Vad kan vi göra? Jo mycket ligger på grunderna och en ganska enkel matematik. Hur kommer folk i kontakt med rugby idag? Jo genom att träffa på någon som är involverad redan eller barnen börjar spela eller att det är något lokalt evenemang. Dvs att nästan all fokus på att få rugbyn att växa bör ske utifrån klubbarna och där förbundet då lägger grunderna med utbildningar, Serier  mm mm.
Samtidigt så måste rugbyn växa på flera ställen samtidigt och inte bara på ett fåtal ställen. Likaså behöver de befintliga klubbarna skärpa till sig och börja om från början. Om en klubb idag rekryterar 10 spelare så har de inte bara fått tio spelare utan de har också spridit kontaktnätet för rugby till alla de 10:s anhöriga och vänner. Dessutom har de på sikt kanske rekryterat nästa tränare, Ordförande eller kanske en som flyttar och startar en egen ny klubb. Så jag kan inte starkt nog påtala hur viktig rekryteringen är även om man har fulla lag el dyl. Du vet aldrig vem som kommer att stanna eller bli engagerad i framtiden.
Och på tal om rekrytering.... hur viktigt blir det inte att rekrytera föräldrar och kompisar mfl in i klubben. För att vara med i Pingvin tex behöver man inte vara aktiv spelare. Vi säger ofta att rugbyn och dess gemenskap är fantastisk men hur hanterar vi det för dem som inte spelar?
Min erfarenhet av att rekrytera och bygga upp en rugbyklubbb landar väldigt mycket i människorna runtomkring planen såsom styrelse, tränare, lagledare mm. 
Jag anser att det är oerhört viktigt att föreningarna har en fungerande styrelse för annars har du ingen fungerande förening. Det är styrelsen som kan jobba övergripande och med andra frågor än tränare och lagledare. Tyvärr ser jag idag väldigt många klubbar där det är samma personer som gör allt och det håller inte. Det kanske håller ett par år men när den eldsjälen fått nog så slocknar allt och kanske är uppbrunnet för all framtid.
Jag anser att en av de viktigaste uppgifterna från förbundet bör vara att hjälpa klubbarna att rekrytera och utbilda styrelser som kan jobba långsiktigt i en klubb.
Förutom en aktiv styrelse så måste man naturligtvis ha en tränare som alltid står där och väntar med galna träningar oavsett om det kommer 1 eller 50 personer till träningen. Just att vara ihärdig och hålla ut är oerhört viktigt.
Har du styrelse och tränare då har du grunden att börja rekrytera!
Hur gjorde jag när jag började rekrytera?
Jo naturligtvis var jag i skolorna och visade rugby, detta är inte lätt och ibland ger det kanske 1 ny spelare på kanske 300 elever man visat för. Men det är dock viktigt av en annan vinkel då man sått ett frö och att de hört talas om rugby. De kanske kommer som åskådare en dag till er arena?
En grej som gav oss många spelare var att jag kollade var de spelare(barn/ungdomar) bodde och försökte under offseason ( november-Mars) att ha träningar i parker och grönområden nära dem. Samma sak här, var ihärdig... men det dröjde inte länge innan vi fångat upp ytterligare 1-2 kompisar och så fortsatte det.
En annan vinkel på skolrugbyn som vi kört är att arrangera friluftsdagar på föreningen där de kommer till rugbyanda hemmaplan och kör lite pass där.
Sen finns det naturligtvis massor av andra aktiviteter och idéer men de flesta av dem kräver större engagemang och massor av tid och energi.
När man sedan lyckats få med ett gäng spelare och kan köra träningar så kommer nästa viktiga steg och det är föräldrarna! Man måste ha en ständig dialog och kommunikation med dem. Har dubförldrarna med dig så har du snart en lagledare, varenbärare, närvaroifyllare mm
Men det viktigaste av allt fångar du föräldrarna så har du skaffat dig ett fantastiskt nätverk in i alldeles rätt kretsar.
Det är de som på fester och sammankomster börjar prata rugby och hur fantastiskt det är osv och helt plötsligt dyker deras vänner med sina barn upp å träningen för att se.
Vi har fortfarande den fantastiska styrkan med rugby att alla kan vara med! Utnyttja det.

Så det var lite erfarenheter från grunderna i hur jag agerade och tycker man kan göra för rekrytering. Läser man mellan raderna och raljerar så kan man säga: skit i spelarna och fokusera på styrelse, föräldrar och tränare :)
Inte helt sant men för att bygga en grund är det inte spelarna som är nr 1. Jag tror alldeles för många som startar en förening idag bygger allt kring spelarna och det fungerar kortsiktigt men inte långsiktigt. Tror också det är därför som många befintliga klubbar får problem från och till och att det aldrig riktigt lyfter för rugbyn i Sverige.
Nästa inlägg får bli mer om nr 2 av mina tankar och mer kring de befintliga klubbarna och vår högsta serie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar