Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 19 januari 2017

Hur skapar vi intresse för rugbyn del 2

Detta andra inlägg om rugbyintresset handlar mer om de etablerade klubbarna och framför allt om de allsvenska klubbarna.
För skall vi skapa ett intresse för rugbyn utanför enbart de aktiva så måste vi höja nivån på allsvenskan utåt och då menar jag inte det sportsliga på planen utan allting annat.
Ta tex hur man hanterar en hemmamatch . Är det bara att gå dit och ställa sig och sen gå hem igen? Hur skoj är det?
Hur skapar man ett evenemang som gör att folk tänker skall vi inte ta en sväng upp på rugbyplanen och titta på en match?
I Pingvin försöker vi jobba väldigt aktivt med detta bara att ta entré kan faktiskt höja intresset. Dels får folk en förväntan men dels höjs ribban på föreningen som måste prestera något för den pengen.
Sen måste man enligt mig se till att det finns mat och dryck till försäljning för det ökar alltid trivselfaktorn och inkomsten :).
Titta på hur andra sporter och klubbar gör!
Kan man ordna något mer än bara en allsvensk match? För match med ungdomar B-lag Damer mm?
Kan man ha en sponsorträff? Tävling i pausen? Lotteri? Ha en sponsor som ställer ut saker och presenterar sig? Matchprogram mm mm. I Pingvin förra året fick vi tag i en hoppborg för barnen vilket var uppskattat.
Alla dessa saker gör att det blir ett evenemang och inte bara en match.
Sen tror jag att vi behöver höja antalet matcher i serien för att göra den mer intressant. 
Klubbarna måste vara duktiga på att kanske filma och streama matcher. Artiklar och annonser innan och efter.
Att vara professionella gällande planen, läktaren , domare, poängtavlor mm
Men framförallt måste klubbarna bli duktiga att liverapportera och fixa resultat mm omgående. Tidningar och publik skall minuterna efter match kunna följa resultat mm. 

Nu dags att borda planet så det får bli en fortsättning senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar