Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 13 maj 2015

Förvånad

Jag vet att jag har haft många av dessa synpunkterna uppe sedan tidigare men jag kan fortfarande bli förvånad och häpen över hur folk tänker och agerar. ett par exempel:

En del rugbymänniskor tycker att det skall förbundet göra och varför är inte det gjort osv. Till alla dem som bara sitter där ute och ställer krav utan att själv göra någonting vill jag bara säga:
- De som sitter i förbundet gör det ideellt dvs utan betalning. de gör det för de älskar sporten.
- Om alla hade hjälpt till så hade vi varit mycket längre fram.
- Förbundet har precis lyckats vända ett ekonomiskt underläge(nära konkurs) och har inga resurser att anställa en massa eller skicka folk kors och tvärs.
- Vill man ha något gjort får man nog faktiskt vara beredd att själv ta ett ansvar.


"Skit i eliten och satsa bara på utveckling".  Till er vill jag säga:
- Om vi inte har en elit och är rädda om den vad skall ungdomarna se fram emot?
- Hur skall vi i klubbar och föreningar kunna bygga ett intresse hos tv och sponsorer utan en elit?
- Utan elit hur skapar vi ett intresse utanför de redan invigda?
- Vi måste måna om den spillra som finns idag för jag tror inte att någon orkar bygga upp det igen.
- Utveckling måste vi naturligtvis ha men den måste gå hand i hand med elitverksamheten både i klubbar och förbund.

Jag vet att verkligheten ser annorlunda ut i de olika klubbarna och det är bra och helt ok. men tänk er själva om man inom fotbollen skulle säga "skit i allsvenskan och satsa på div 7" tror inte att man skulle bli betraktad som riktigt klok i huvet(det kanske man inte är ändå :) )
För att bygga ett starkt förbund och starka klubbar och ett starkt intresse i Sverige så måste vi ha en mer professionell organisation runt vår elit. Jag menar naturligtvis inte att folk måste ha betalt men vi måste bli mer "proffsiga" i det vi gör gällande eliten.
Tror också att vi måste dra ner på prestigen mellan somliga klubbar och faktiskt acceptera att vissa klubbar vill längre och andra nöjda med att spela någon division ner. Jag tänker tex på farmarklubbsavtal mm. Inom andra sporter är det vanligt att inom regionen ha farmarklubbar eller samarbetsavtal så de som kommer från mindre klubbar har möjlighet att nå upp till eliten och att de som inte riktigt räcker till för eliten får speltid i de mindre klubbarna/lägre serierna. Detta samarbete mellan klubbarna måste vi kunna ta till oss. Vi får inte bli så hårdnackade att vi tror att vi skall "sno" varandras spelare hela tiden. På vissa håll i landet är det sån prestige på detta planet att man hellre ser sin rival gå under i de högre serierna än att lånar ut spelare.
I alla andra idrotter går klubbar upp och ner och har framgång och motgång detsamma måste det vara inom rugbyn. Vi måste släppa det i våra huvuden att vissa lag alltid spelar högsta serien och att vissa lag alltid har problem och faktiskt börja hjälpa varandra.

Hur får vi då fler klubbar som spelar i seriesystemet(oberoende nivå)?
Har sagt det innan men jag tror att den absolut viktigaste faktorn är hur man bygger organisationen.
Det är jätteroligt med massa nya mindre klubbar men vad händer om man inte får ordning på organisationen och eldsjälen som drog igång allt tröttnar för hen gör allt från att vara ordförande till att spela/vara tränare till att tvätta osv...
Utan en organisation runt sig så orkar ingen i längden.

Utveckling av Barn och ungdomsverksamhet i all ära men jag förespråkar en utveckling av föreningarnas organisationer först och främst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar