Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 6 maj 2015

Sponsorer

Vad lockar en sponsor att delta i en föreningsverksamhet?
Vissa är naturligtvis intresserade pga sitt intresse eller av barnens intresse men det är knappast sponsring utan snarare gåvor i min värld. Vi kallar dock detta nästan alltid för sponsring.

Riktig sponsring kallar jag det när man gör upp ett avtal och både föreningen och företaget "tjänar" på avtalet.
Hur kan vi inom rugbyn göra för att skapa riktig sponsring och inte bara gåvor?
Hur gör andra idrotter?

En del tycker jag naturligtvis hör ihop med hur vi marknadsför oss men framförallt också hur vi framställer oss och skapar ett intresse för vår sport och vår förening. detta bör vara en tråd genom hela sporten från förbundet till distrikten till föreningen. Förbundet bör skapa tydliga regler och praxis som distrikt och klubbar kan förhålla sig till. Föreningar borde skapa mer evenemangsstämning kring matcher och synas lokalt. Lyft fram rugbyns värderingar!
Vi har något vi borde kunna utnyttja mer i våra värdeord och värdegrunder.

Såsom samhället ser ut idag borde vi kunna fylla en stor lucka och även hitta bra sponsringssamarbeten med företag som vill göra något i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar