Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 10 juni 2015

7´s Vs 15´s

Ett ganska hett ämne i lilla rugbysverige just nu är hur man ser på 7´s och på 15´s och om det skall spelas samtidigt eller delas upp. I de större rugbyländerna så ser man det nästan som 2 olika närbesläktade sporter men de har helt uppdelad organisation och ligor och säsongen spelas samtidigt men har oftast helt olika spelare.
Problemet i Sverige är dels att vi är få utövare så samma spelare vill spela både 7´s och 15´s och dels att 7´s har blivit ett steg för mindre klubbar/utvecklinsklubbar att tävla och utveckla sig.
Eftersom vår säsong ser ut som det gör så blir problemet att det finns ganska få spelhelger och skall man då försöka se till så att 7´s och 15´s inte krockar med varrandra så blir det nästan löjligt.
de som spelar i Allsvenskan i år tycker det är för få matcher och vill ha fler lag och detta innebär fler spelhelger.

I mitt tycke så måste man separera 7´s och 15´s från varrandra rent organisationsmässigt. Tror vi måste komma dithän att det blir att de spelar samma helger och att man helt enkelt får välja vad man vill satsa på. det andra alternativet som jag tycker låter förträffligt är att man försöker få 7´s säsongen att spelas på tidig vår och sen höst dvs precis utanför den vanliga säsongen. På detta viset har man ändå i lilla rugbysverige fått till möjligheter för de som vill spela båda varianterna och frigjort fler spelhelger under ordinarie säsong för mer 15´s matcher.

Det är ju väldigt roligt att det kommer folk och frågar om när nästa hemmamatch är för det var så roligt och trevligt sist på Pilevallen, men det är lika trist när man ibland måste svara kanske om 1 månad..... Tänk om man kunde svarat: Jo vi har hemmamatch varannan helg så det är till helgen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar