Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 3 juni 2015

Domare

Hur kan vi locka fler att bli rugbydomare?

Idag ser vi med fasa runt om i Sverige hur det råder total brist på domare genom hela linjen från ungdomsmatcher till elit.
Hur kan vi inom sporten locka och rekrytera fler domare. Under flera år har vi hållt domarutbildningar och försökt få folk att börja vara domare men det ger väldigt lite resultat.
I den nya barn och ungdomsledarutbildningen skall vad jag förstår ingå en domarutbildning för barn upp tom 14. Det är kanon men många gånger är det ju tränarna som går denna utbildning och jag vet själv hur det är, som tränare orkar man oftast inte med att både vara tränare och domare.

Eftersom domaren i rugby är oantastbar så kan man ju tycka att det skulle vara ganska lätt att hitta folk som vill vara domare men så verkar ju inte vara fallet.
Vad kan vi då göra ute i klubbarna?
Tror vi måste stötta alla domare så mycket vi kan. Kanske kunde man genom förbundet eller distrikten ordna något system där domaren får betalt?
Sen tror jag att vi måste ta ett helhetsgrepp i varje förening och aldrig prata illa om domare eller liknande utan verkligen stötta domaren, jag vet att det ibland är svårt när det är uppenbart och går en emot. Vi måste ju fortfarande ha en ärlighet och öppenhet med konstruktiv kritik. Men vi kunde kanske skära ner lite på domarsnacket framför allt när det är barn och ungdomsmatcher.
Problemet är väl många gånger att en redan ganska trött tränare får hoppa in och vara domare med kort varsel och då brukar resultatet bli därefter.

Tror att vi måste jobba stenhårt att höja domarstatusen och kanske hitta ett system där vi betalar domare och gör det mer lätt att hitta dem inför olika rugbyevents.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar