Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 18 juni 2015

Framgångsrika föreningar

Vad skapar en framgångsrik förening?
Är det en förening som riskerar mycket och har lite tur med sportsliga framgångar i rätt läge som man kan fövalta eller är det ett medvetet arbete med en långsiktig strategi?
Naturligtvis finns alla sorter men om man skulle försöka kolla det statistiskt?

Undrar om det finns någon forskning på detta, finns det så tipsa gärna mig om den.

I vissa sporter kan ju föreningar har tur och fostra en talang de kan få pengar för men det kan vi nog glömma för tillfället inom rugbyn. Så hur skall vi kunna lösa vår ekonomi? Hur skall vi kunna höja den genomsnittliga rugbyföreningen till åtminstonde näsan ovanför vattenytan?

Dels tror jag på en långsiktig plan men sen tror jag också på ett väldigt medvetet arbete hela vägen från förbundet ner genom distrikten till föreningarna. Tex genom att rugbyn växer i Sverige så borde det bli fler intressenter och fler kontakter med möjlighet till sponsring och annat.
Men det kräver också en satsning på tex Allsvenskan och då tänker jag på att göra det intressant att följa den genom tex live resultat, tabeller, statistik mm hur kan vi nå dit? Mycket av detta arbete blir ju på klubbarna och hur de vill arbeta med sina hemmamatcher. Men jag tror också att de föreningar som är i Allsvenskan eller vill dit skall ta sig en funderare på vad man vill med sina hemmamatcher och vad man vill när man kommer på bortaplan. Som exempel på hemmamatcherna så kan det vara så enkla saker som att publiken skall kunna köpa sig något att äta och dricka, kunna gå på toa el liknande men det kan också vara tex ett matchprogram, tabellställningar tom laguppställningarna mm.

Mer information och bättre evenemang föder ett intresse. likaså fler matcher och jämna matcher föder mer publik. Sen skall vi naturligtvis inte glömma grunden att desto fler barn som utövar rugby desto fler familjer/släkter/vänner blir varse om att rugbyn finns och vad det handlar om. Så det kanske inte är så att man tack vare en stor ungdomssektion föder enbart landslagsstjärnor men man kanske föder framtidens publik och frivilliga som kan bidra till att klubben överlever både ekonomiskt och arbetsmässigt. Därav också en anledning till devisen "alla skall spela". Ingen tränare i någon svensk rugbyförening kan säga vilken 10-åring som kommer att vara mest "aktiv" inom klubben när de är 30 år. Med "aktiv" menar jag allt från att spela, vara tränare, sitta i styrelsen eller vara frivillig med allt möjligt inom klubben.

Svensk rugby idag behöver alla! Tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar