Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 26 februari 2016

Katrineholm i tidningen


Foto:
 
Kin Cheung

Ny sport gör entré i Katrineholm

 I Katrineholm har sporten varit en vit fläck. Tills nu. Nästa vecka samlas ett gäng killar vid Skogsborgsskolan för en första träning i rugby.
1979 gjorde rugbyn ett sällsynt besök i Katrineholm. Då spelades en juniorlandskamp mellan Sverige och Danmark på Backavallen.
Den var tänkt som en inspirationsmatch för intresserade att dra igång sport i Katrineholm, men det föll platt.
37 år senare görs ett nytt försök.
– Jag har alltid varit intresserad av amerikansk fotboll och rugby. Jag gillar de fysiska sporterna där man får smälla på lite och nappade när Paul Berg från rugbyförbundet skickade ut en intresseförfrågan, säger Christopher Hallberg.
Han var för ung för att hinna prova med amerikansk fotboll medan Katrineholms Stallions hade ett lag. Nu vill han testa rugby.
– Det blir en introduktionsdag söndag 13 mars, berättar Christopher.
– Ett 20-tal grabbar har visat intresse. De flesta har en bakgrund inom idrotten. Några har spelat fotboll, några har testat på amerikansk fotboll i andra klubbar och så vet jag att det är någon tyngdlyftare, fortsätter Christopher.
Första träningen i sporten med den ovala bollen blir på Skogsborgsskolans grusplan.
– Det blir en introduktion och jag hoppas att i alla fall hälften av alla som gått med i Facebook-gruppen kommer. Sedan är förhoppningen att vi ska kunna träna en gång i veckan, säger Christopher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar