Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 11 augusti 2016

Brian!!! I dagens Trelleborgs Allehanda !

Minnen av sport under Union Jack

BRIAN MANSELL GLÄDS ÅT ATT HANS SPORT, RUGBY, NU FINNS MED PÅ DET OLYMPISKA PROGRAMMET IGEN.
TRELLEBORG Brian Mansell, trogen rugbyspelare och ledare i Pingvin, har många minnen från ett liv med idrotten. Nu ser han fram mot ett OS med både rugby och golf på programmet.

B rian Mansell växte upp i Wolverhampton under 1950-talet då Wolverhampton Wanderers var ett av de bästa fotbollslagen i England och vann både ligan och FA-cupen.

– Min pappa tog med mig på matcherna, då var det ståplats som gällde, berättar Brian Mansell. Men trots att hemmaklubben var bäst i England då blev jag aldrig riktigt intresserad av fotboll.

I stället var det rugby som blev Brian Mansells sport. Men han spelade det mesta som ung.

– Tennis, squash, badminton. Däremot var jag aldrig så intresserad av att löpa, även om man var tvungen när man tränade.

Brian Mansell har några stora idrottsminnen. Ett av dem gäller friidrott i OS, där Storbritannien varit mycket framgångsrikt genom åren.

Men Brian Mansell minns mest en amerikan.

– Vi satt ett gäng och tittade på OS från Mexico 1968 på en pub. Det var längdhopp och Bob Beamon hoppade 8,90 meter. Vi trodde först inte att det sant.

Men efter en stund insåg gänget att det faktiskt var sant, Bob Beamon hade hoppat nästan nio meter i längd, ett världsrekord som stod sig ända till 1991.

Medan tävlingen fortfarande pågick på tv:n kom ytterligare en kompis in på puben och en av dem som sett hoppet frågade på skämt om nykomlingen ville slå vad.

– Jag tror att någon kommer att hoppa över 29 fot, sa han.

8,90 motsvarar ungefär 29 fot och 2,5 inches. Nykomlingen tittade på den som föreslagit vadet som om han var tokig och satte genast emot.

Brian Mansell menar att idrotten i Storbritannien har en annan ställning än i Sverige.

– Där finns det ett sug att komma med i idrottsklubbar, speciellt gäller det cricket, tennis och golf. Om man är med i den rätta klubben så får man tillgång till ett enormt nätverk av människor, som kan hjälpa en till jobb eller att göra karriär, säger han.

När Brian Mansell växte upp spelade barnen spontancricket på gatorna.

– Själv jobbade jag extra genom att sätta upp siffrorna på anslagstavlan under cricketmatcher. Man fick gratis mat, men matcherna som varade i två dagar blev sega.

Det var mycket jobb också eftersom det delas ut mängder av poäng i cricket, så resultattavlan måste ständigt ändras.

På senare år har Brian Mansell tvingats ta det lugnare med sportandet. Knäna orkar inte med så mycket längre.

– Jag har tagit upp golf nu efter att ha passerat de 60, berättar han. Det är ju fantastiskt roligt – och så får man timmar med motion utan att tänka på det.

Men i augusti ska Pingvins oldboys spela och då vill Brian Mansell gärna vara med.

– Det är lugnare än vanlig rugby, man får inte tacklas utan bara stoppa motståndarna. Jag hoppas kunna vara med några minuter i alla fall, det vore roligt.

I året OS är både Brians Mansells gamla sport, rugby, och hans nya, golf, med på programmet för första gången på länge.

– Rugbyn avgörs i form av sjumannarugby, det blir ett lite annat spel än vanlig rugby.

Storbritannien har med lag både i damernas och herrarnas turnering i OS.

I golf är Brian Mansell djupt imponerad av Henrik Stenson som vann British Open och är en av favoriterna till OS-guldet.

– Hans motståndare Phil Mickelson spelade så bra han kunde, men det hjälpte inte, säger Brian Mansell.

En sport som har hög status i Storbritannien är rodd, där man även varit mycket framgångsrik i OS genom åren.

– Vi satt alltid och tittade på den årliga rodden på Themsen mellan Oxford och Cambridge, berättar Brian Mansell.

Serie
OS-nationerna

Möt trelleborgarna som har sitt ursprung i andra länder och hör dem berätta sina bästa minnen från OS och idrottslivet i deras fosterland. Och vilka de tror har framgång eller kommer att misslyckas i OS i Rio.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar