Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

söndag 14 augusti 2016

Del 4

"En oerhörd glädje i Fiji"

Rugby ,

Pingvins tränare Tomasi Tamanivalu var nöjd efter storsegern mot Trojan. Men han är ännu mer stolt över hemlandet Fijis seger i OS-rugbyn. Landets första OS-medalj någonsin.

När rugby kommit in i det olympiska programmet blev Fiji historiska mästare. Den lilla önationen vann sjumannarugbyn i OS i Rio.
– Det är oerhört mycket glädje i hela Fiji över guldet. Det är ett litet land och alla känner enorm stolthet över guldet. OS-guldet är bra för hela landet, säger Tomasi Tamanivalu.
Han kommer från Fiji, men lämnade önationen 1987 för att flytta till Australien. Sedan 2001 bor han i Sverige och Trelleborg. Han har sin mamma kvar på ön och även flera släktingar till honom bor kvar där.

  • – Trots att det har gått några dagar är alla fortfarande väldigt glada. Det här betyder mycket för alla på Fiji, och även för alla andra önationer i världen som Samoa och Tonga. Fiji visar att det går att besegra de större nationerna, säger Tamanivalu.
    Han kunde på lördagen dessutom glädja sig över storsegern mot Trojan med 48–7.
    – Vi spelade bra och framförallt var vi kliniska i vårt spel. Vår första halvlek var väldigt bra, men vi tappade lite i kvalité i andra halvlek när vi gör många byten, säger tränaren.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar