Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

lördag 6 augusti 2016

Dags att kavla upp ärmarna!

Jag fick ett litet bryt i samband med att jag skulle på semester så jag valde att sluta skriva under min semester och försöka samla tankarna, Rugbyn var inte rolig längre....

Allt man kämpar för och försöker få ihop så gör andra tvärtom(tex planerar in saker från förbundet på helger som varit låsta sedan länge). Jag är fortfarande väldigt arg på ungdomssidan av förbundet som hela tiden skiter i föreningarna utanför Mälardalen. Så nu var det sagt fast jag inte vill göda det problemet...
För U18 i år så har "förbundet"(ungdomssidan) förstört Viking Cup i Göteborg så det blev inget 15  manna spel. Nu har de lagt en 7´s träff i Köpenhamn under vår festival i Trelleborg vilket medför inget 15 manna spel för U18. Vad vill de??? skall vi inte spela 15 manna rugby för U18 i år??
Jo de är nöjda för de spelar sina intern matcher i Stockholm mellan Erikslund och ett samlingslag av övriga. Nu är det 2 tillfällen för U18 som man fördärvat från förbundet. Riktigt arg är jag för man får inte heller några svar på de frågor man ställer i mail el dyl. dessutom får man ingen information kring vad som händer och vad som planeras. Jag har skickat ett antal mail till UK men inte fått ett enda svar. de kanske tror att jag försvinner om de inte låtsas om mig....

Vad tror de? Tror de seriöst att vi bara skall spela 7´s i Sverige? som deras planering är just nu så fördärvar de all U18 15 manna till förmån för 7´s. Dessutom fördärvar de all förtroende och respekt då många i U18 ser det som ett hån då det hela tiden dubbelplaneras och körs över. Jag vet att vi har många duktiga spelare i U18 i Pingvin som tycker förbundet är ett skämt och därför skiter i att delta i deras aktiviteter för U18. Det är ju sorligt för Sverige som land då de väljer att inte ställa upp i landslag mm fast de egentligen platsar mer än väl.
Om det nu är så att de tycker 7´s skall gå före 15´s så undrar jag var vi skall göra av de som inte kan spela 7´s för det skall vi ha klart för oss att 7´s är inte ens i närheten av att låta alla kunna vara med. i 7´s behöver du inte alla utan bara de bästa, snabbaste mest atletiska kropparna. 7´s är inte en sport för alla. Vi har länge påstått att rugby i Sverige är för alla stora,små, smala, tjocka, snabba, slöa mm. mm.
Jag hoppas naturligtvis att detta inte är fallet men som det planerats i år så är det bedrövligt. Man kan inte mitt under brinnande säsong gå in och planera bort datum och starta nya landslag mm. detta skall göras i god tid och informeras om i god tid. Är man lite misstänksam skulle man kunna tro att de valt datumen med flit.....

Rugby i OS! Ja jätteskoj men jag tror faktiskt inte att vi kan ta tillvara på detta tillfälle för då skulle vi varit ute för länge sedan med kampanjer mm. Jag tycker det är roligt att se 7´s i OS men återigen så ger det en bild av rugby som vi kanske kommer att ha svårt att dra nytta av till våra lokala klubbar.
Jag hoppas våra Svenska Damer kan ta sig ända fram någon gång men om jag skall vara realist så har jag svårt att se hur våra Herrar någonsin skall kunna ta sig till ett OS med de kriterierna som finns idag och hur rugby ser ut i Sverige. Jag hoppas Damerna når ända fram men även där ser det ut att bli tuffare och tuffare då det nu börjar komma heltidsproffs även på damsidan och det är vi inte i närheten av i Sverige.

Jag tycker vi skall satsa på våra landslag i både 7´s och 15´s men vi måste arbeta mer med bredden i de lokala klubbarna för med de underlaget vi har idag så kommer vi att ha svårt att få fram tillräckligt många bra spelare. Redan nu så kämpar alla med att få fram tillräckligt med spelare till sina seniorlag.

Enligt mig så måste vi visa 15´s så vi får in alla vi kan i rugbyn sen kan vi mycket väl ha 7´s som en del av klubbarna och rugbyn när de väl är inne i rugbyn och för de som vill satsa men för den stora massan tror jag på devisen att alla kan spela rugby och att vi behöver alla oavsett form, storlek osv.

Och ett stort ironiskt Tack till förbundet för att ni sabbade vår U18 turnering på Trelleborg Rugby Festival.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar