Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 16 oktober 2015

Är säsongen över? Hur blir vi starkare och fler?

Sitter i en sits i Pingvin just nu då vi står och väger med många involverade och en vision om att fortsätta framåt och hur vi skall hantera det.
Förr om åren så när sista matchen var spelad så drog alla en djup suck och sen låg rugbyn nere till våren då man börja vakna ur dvalan och fixa det som behövdes inför säsongen. Jag personligen tror inte det håller längre även om en del tycker att det är så det skall vara och att alla behöver en paus.
Min tanke är att pausar man nu så förtränger man bara det man ville ändra på och förbättra och skjuter på det ytterliggare en säsong oavsett om det är saker inom klubben eller på en individnivå. Det är nu medans allt är färskt i kropp och huvud som vi skall göra det. det är nu tiden är inne att planera nästa säsong medans det finns tid. det är nu det är läge att hinna med att göra policys och riktlinjer. Det är nu det kanske finns tid för Rehab eller specialträning.

Om rugbyn fortsätter växa och utvecklas så måste vi ta steget vidare i klubbarna också. det kommer att bli de klubbarna som orkar ligga i framkant och planera/genomföra som kommer att nå längst.
Vill vi komma längre i rugbyklubbarna i Sverige så är det nu det är dags att se över organisation och planering. Jag har tjatat om det länge men jag tror att det som är viktigt i rugbysverige är inte enbart att få så många nya klubbar som möjligt utan också utveckla de klubbar som finns och i vissa fall helt enkelt få dem att överleva.
Naturligtvis är det en snabb metod att bli fler genom nya klubbar men om man arbetade intensivt med de klubbar som redan fanns och fick dem att utöka sin verksamhet så skulle det gå ännu snabbare för där finns redan en grund.
Ta en klubb som har tex ett löst sammansatt herrlag kanske ett par damer som tränar och 10-15 ungdomar i blandade åldrar. Säg att man skulle kunna stabilisera en sådan klubb och ge dem stöd och hjälp med organisation, utb, ekonomi/administration mm så kanske de kunde utöka sin verksamhet till 1 fast herrlag 1 damlag och 3-4 ungdomslag det är kanske samma ökning som 2-3 nya klubbar enligt min mening.
Tror detta är utmaningen för förbundet och de regionala förbunden. hur skall de hjälpa till med att utbilda styrelser, få fart på styrelsearbetet, Rekrytering av tränare, arbete med kommunerna osv osv...
Ta Skåne som exempel om de klubbarna som funnits länge i Skåne (Pingvin, Malmö, Lugi, Helsingborg) alla kunde få sin organisation/klubb till en nivå där de har varsitt herrlag och damlag samt minst 3-4 ungdomslag då hade Skånerugbyn vuxit med flera hundra procent. Så mycket enklare det hade varit för alla de skånska klubbarna och så mycket starkare vi varit.
Men då är vi tillbaka till Pudelns kärna vem tar tag i detta? Vem gör detta arbete eller vill göra det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar