Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 19 oktober 2015

DM och min tävlingsinstinkt

Det var DM i Trelleborg i Helgen för damerna och herrarna. Damerna spelade 7´s och spelade med sitt lag och vann en och förlorade en. De kämpade på bra som vanligt.

Men vad herrarna gjorde som går in i en tävlingsmatch med ynglingar och b-lagsspelare är för mig en gåta...

Ett DM är en tävlingsmatch och det kommer att stå i historieböckerna vem som vann och då kommer det inte att stå något om att man ställde upp med B-lag osv...
Som tur är så vände Pingvin i andra halvlek och kunde vinna. vad jag förstod så hade man tillsammans med Malmö kommit överens om att inte ställa upp med bästa laget och detta är för mig en stor gåta. i en tävlingsmatch varför ställer man inte upp med bästa laget. Har också hört att det berodde på att om man ställde upp med bästa laget så skulle inte de andra komma.... jah men återigen så är det tävling och isåfall skulle det varit WO. Är man inte intresserad så kunde man lämnat WO och sen kunde man kommit överens om en datum eller tid då man kunde spelat en vänskapsmatch istället och där spelat med ett B-lag.
Tänk om Pingvin inför SM-finalen hade sagt till Exiles att de fick bara spela med sitt B-lag.... tror inte det eller hur....
Jag är för att man spelar med jämna lag och hittar så många matcher som möjligt men det är isåfall vänskapsmatcher utanför tävlingsverksamheten.
I seriespelet så spelar man i den nivån man befinner sig men i DM eller om Svenska cupen hade varit kvar så spelar man mot de lag som man blir lottad/utvald mot. Tänk om de i fotbollens svenska cup vägrade spela mot Malmös A-lag utan kunde kräva att de spela med ett sämre lag.
Tävling är tävling. Jag vet att jag är en oerhörd tävlingsmänniska och det är inte alltid en så trevlig sida men samtidigt så är jag stolt över Pingvin och vårt arbete vilket innebär att vi försöker vara så duktiga som möjligt inom Seniorverksamheten och då skall man inte spela ett B-lag/old-boys på ett DM för att de andra lagen skall komma.
Rugbyn är oerhört duktiga på att få till matcher och anpassa sig på ungdomssidan för att alla skall få spela och det är toppen men när det är tävling på seniorsidan kan man faktiskt inte hålla på med sådant.

Säkert kommer en del att tycka att jag är hård och kantig men hur skall vi lyfta intresset för rugbyn om vi inte får spela med de bästa.

Njae jag är Skeptisk......

Sen blir nästa fundering kring Skånes rugbyförbund och de regionala förbunden men det får bli ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar