Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 21 oktober 2015

Rugby i Skåne???

Jag har under flera år försökt förstå varför vi inte blir starkare och starkare i Skåne kring rugbyn. Vi har en geografisk fördel som borde vara lätt att utnyttja med många städer nära varrandra och ett stort befolkningsunderlag för rekrytering i ett ganska litet område. Varför är då inte Skåne starkare?

Jag har naturligtvis massor av teorier kring detta och om jag skulle lista dem utan vidare förklaring så skulle det se ut ungefär så här(öppet för full misstolkning):

- Dålig organisation i klubbarna
- Dålig organisation i Skånes Rugbyförbund
- Dålig samverkan med Skåneidrotten
- Dålig samverkan med kommunerna
- För mycket negativ konkurens mellan klubbarna
- För mycket sköt dig själv attityd
- För dålig kommunikation
- För lite stöttning från Svenska Rugbyförbundet
- Ingen planering eller plan
- Dålig ekonomi och uppföljning
- För lite tränare
- För lite publicitet
- För mycket luta sig tillbaka attityd " det brukar lösa sig" " det har alltid ordnat sig" " det var bättre förr"
osv...
osv...

Så vad skall vi göra då??????
Ta ett steg tillbaka och vänta tills det kraschar helt?
Peka finger på varandra och säga det var ert fel?

Nej jag tror vi måste börja med ett betydligt större samarbete mellan de Skånska rugbyklubbarna tex med så enkla saker som att ha kontaktlistor mm. ordna matcher mm.
Sen måste vi klubbar i Skåne få fart på Skånes Rugbyförbund. Vi måste väcka den jätte(skulle kunna vara) som sover. Vi måste ordna Ordförandekonferenser, utbildningar samankomster på Ungdomssidan mm mm.

Ja det är ju klart men hur gör vi detta?

Jag tror att vi måste runt om i klubbarna faktiskt ta tag i folk som kan tänka sig att arbeta för Skånes rugbyförbund. Sen måste de klubbarna som är igång idag på ett bra vis kanske ta stafettpinnen och dra ett tyngre lass för att hjälpa de som inte är lika aktiva.
Vi borde tex träffas alla klubbar i Skåne och helt förutsättningslöst gå igenom hur vi arbetar och hur vi gör och lära av varandra istället för att titta med avundsjuka ögon när det går bra för någon.

Tänk om vi i Skåne kunde komma överens om ett program(strategisk plan) för Skånes rugby de kommande 5 åren. Tänk om vi på ungdomssidan inom 3-5 år kunde ha en egen Skåneserie som komplement till Öresundsturneringen. Tänk om vi hade en egen regionalserie tex nivå 2 på seniorsidan. Tänk om vi fick igång en ny klubb och hade en plan för hur vi som etablerade klubbar skulle hjälpa dem och få igång deras verksamhet.

Jag tänker mycket på det från Pingvins sida där vi fått bra ordning och har många projekt på gång för att göra det ännu bättre. Vi skulle kunna ha mycket att dela med oss av och kunna hjälpa andra föreningar men alla är rädda att bli översittare eller storebror som kommer och säger till hur småsyskonen skall göra. Det hindrar oss just nu från att hjälpas åt i Skåne. Därav tror jag att Skånes Rugbyförbund har en helt avgörande roll för hur det går med rugbyn i Skåne.
Tyvärr är inte Skånes Rugbyförbund så aktivt idag. Jag hoppas vi kan få till en förändring i verksamheten och få fart på Skånes Rugbyförbund. Alla Skånska klubbar behöver ett Starkt Skånes Rugbyförbund.
Om man drömmer och ser alla småstäder i Skåne typ Trelleborg och att de alla hade ett eget rugbylag/klubb. Då hade inte helgerna räckt till för att spela matcher.....  Vad stoppar oss?????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar