Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 20 augusti 2015

bättre och större rugbyklubb

Läste en intressant artikel på en engelsk hemsida och fick dessutom just den feedbacken från vår Irländare som spelar hos oss och hans föräldrar som var på besök.
Artikeln handlade om hur man blir en större och bättre klubb. Han som skrev den menade att bemötandet och hur klubben styrs har en stor påverkan på hur människor trivs där och vill komma tillbaka/vara med. Han beskrev hur han ibland körde in om lokala rugbyklubbar när han var ute och reste för att se en match eller bara ta en öl eller två. När han kom till en klubb hälsade alla trots att ingen visste vem han var, folk kom fram och pratade med honom och ville umgås tillsammans. Han blev en i familjen väldigt snabbt. Detta menade han gjorde att numer när han kommer förbi åker han alltid dit igen för han fick vara en del av familjen utan att de krävde något av honom. De välkomnade honom för de gillade människor och var uppriktigt glada för att människor kom till deras klubb som de var stolta över och ville dela med andra.
Jag tycker detta är precis som det skall vara och som jag uppfattar rugbyandan att alla är välkomna och det är trevligt desto fler vi är. Gästfrihet och ödmjukhet.
Naturligtvis blir jag ju glad när folk yttrar just detta om Pingvin(nu blir det lite skryt....)
tex efter vår sevens turnering i somras för U16 och U18 där alla deltagare var nöjda och glada och vi fick kommentarer som:
- så roligt att vara hos er, det är sådant här som gjorde att vi började med rugbyn.
- The best tour ever, with great hospitality and friendship and the best rugbyspirit we meet in a long time.

Förra lördagen var det hemmamatch och vår nr 10 från Irland hade sina föräldrar där utan att vi visste det men när jag fick reda på det så började jag prata med dem och hade en trevlig eftermiddag med mycket rugbydisskussioner. Innan jag cyklade hem den kvällen så sa både spelaren och hans föräldrar som kommer från en klubb(Ballymoney RFC)  med 4 seniorlag och massor av ungdomar att Pingvin snart kommer att vara större än dem och jag fick naturligtvis ett konstigt uttryck i ansiktet och undrade om de skojade. De var dock fullt allvarliga och menade att med den atmosfären och gemenskapen/familjekänslan och rugbyandan vi har i Pingvin så kommer vi att locka många för idag vill nästan alla tillhöra en familj/grupp och Pingvin var en fantastisk gemenskap att vara i.

Jag tror att det är oerhört viktigt att vi inom rugbysverige försöker hålla i rugbyandan och odla den för där kan vi locka många både barn och föräldrar. Dessutom kan vi ha väldigt trevligt och roligt på vägen. Och ni som är Pingvinare och läser detta så är det precis så det skall kännas att klubben skall vara som ett andra hem och en stor familj!
Jag tycker det är fantastiskt att man inom rugbyvärlden kan vara så olika som människor men alla får vara med och alla har lika rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar