Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 18 augusti 2015

Slutspel och Allsvenskan

Har sett på Facebook att det pågår en del diskussioner kring att allsvenskan är ojämn och att det inte är bra för svensk rugby att Exiles är så överlägsna. De menar att man tappar intresset och att kvaliten är så dålig och det vore bättre att lägga ner eller göra om.
Jag är av en annan uppfattning jag tror att man måste göra tvärtom. behåll Allsvenskan och lyft upp ytterliggare 1 eller 2 lag så man spelar kanske 6-7 lag nästa säsong. fler matcher mer intresse fler klubbar. Sen tror jag TK har gjort ett suveränt arbete och att man nu måste hålla fast vid det och inte ändra bara för att ett lag råkar vara duktigare än de andra sånt kan svänga snabbt.
Har vi kvar en Allsvenska så kan vi bygga på och skapa mer intresse kring den efterhand, börjar vi ändra igen tappar fler intresset och tycker det är cirkuskonster och trams.
Samtidigt måste vi jobba på fler klubbar och fler aktiva. Precis som i alla andra sporter kommer det att finnas klubbar som vill satsa och kanske tar en del talanger från andra medans andra klubbar vill spela för att ha skoj eller bara ha mycket ungdomar. Vårt största problem är att vi är för få och att alla söker efter en quickfix.
I de flesta kommentarer och folk som tycker till så kan jag se att det lyser igenom en slags desperation över att hitta ett slags trollspö att vifta med, det finns inte. det vore mycket bättre om alla koncentrerade sig på att ordna upp sina klubbar/föreningar och spela på sin nivå istället för att bara gnälla på dem som är duktiga och att det är ojämnt.
I pingvin försöker vi skapa en bredd som gör att vi kanske kan konkurera på bättre villkor om ett par år men ingenting kommer över natten. Det är hårt arbete och en långsiktig plan som gäller.

Ingen i Trelleborg gnällde häromdagen då TFF slog ett annat lag med 7-0 i fotboll. Alla var glada och stolta och det var stora rubriker i tidningen. Ingen i Trelleborg gnällde när Pingvin vann SM-guld 10 år i rad......

Vi måste göra vår läxa och alla måste bygga sina klubbar som de vill. Som rugbyn i Sverige utvecklats runt Mälardalen med 3 olika serienivåer är lysande. Låt oss i Skåne/Syd jobba för en egen div 2. Tänk om alla klubbar i Skåne/Syd har fulla seniorlag som kan delta i någon form av seriespel, det hade påverkat intresset betydligt mer.

Kanske är det så att fokus skall vara mer på klubbarna än på resultaten i vissa serier....
Klubbar som håller långsiktigt både ekonomiskt och sportsligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar