Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 1 september 2015

Blandad nivå

Hade igår ett bra uppstartsmöte inför nästa års ungdomsfestival som kommer att bli toppen!

Men mina funderingar går kring de olika nivåerna i Sverige och hur vi arbetar med de olika nivåerna. Rugbyn är så liten att vi lätt blandar ihop äpplen och päron osv.
Ett exempel är hela diskussionen kring att bara satsa på utveckling och inte elit och tvärtom. ett annat exempel är faktiskt taget från TK där jag ingår....
TK godkände att man bara spelade 1 semifinal mellan Trojan och Exiles. Detta hade aldrig hänt i en "större" sport tex fotboll hade man aldrig godkänt att nått lag bara spela 1 match medans andra skulle spela 2. Jag tror att vi i TK blandar ihop saker och ting lite då vi tänker "snällt" att ena laget kanske inte klarar 2 matcher och att det blir för stora resultat men i alla andra sporter i högsta serien hade man struntat i det och laget hade isåfall fått lämna WO även om båda lagen var överens.

Min fundering blir att vi måste precis som TK har inlett detta året att dela upp serienivåerna och ha tydliga regler för varje serienivå där man tex kan godkänna 1 match istället för 2 i en lägre serienivå men är man i högsta serienivån så är det inte ok.
Allt detta för att som alla vill skapa intresse för sporten. Vi skapar inte intresse genom att vi anpassar oss efterhand på det negativa sättet. Tror att det blir mer och mer intressant tex för alla som följer högsta serien om det också är klara, tydliga och ganska hårda regler att följa. Tror också att det är lättare för lagen under att förbereda sig för att ev ta steget upp.

Dock tror jag att lagen som är i högsta serien får utrusta sig med lite tålamod att stå ut med misstag från både TK och en del föreningar för att allt skall hamna på rätt plats och innan vi får "rätt" antal lag/föreningar på banan. Det kanske är så att vissa föreningar kommer att ramla igenom och vissa kommer att gå upp men jag tror inte vi skall vara rädda för det utan så är det i många sporter. Sen vill jag naturligtvis inte att rugbylag/föreningar skall försvinna eller få problem men tyvärr är det ganska naturligt att det går upp och ner emellanåt. hoppas dock att vi kan höja nivån för samtliga i Sverige så att vi inte behöver gå så långt ner som vi gjort hittintills med rugbyn i Sverige.

Till skillnad från en del så tror jag på att bli hårdare och tuffare för elitlagen för att jag tror det skapar intresse och en tydlighet som sporten tjänar på. Ta tex massmedia om de skall rapportera om SM slutspelet men vissa lag spelar bara en match medans andra spelar två.... hur skall de rapportera en sån sak och visst framstår det som lite rörigt och flummigt vilket enligt min tro inte skapar något intresse.

Sen tror jag på att nya föreningar eller föreningar som inte vill spela elit skall beredas en chans i en lägre serienivå där reglerna är lite mer enkla och inte så tuffa för att delta. Precis som man har i vissa delar av landet så finns utvecklingsserier mm. dessa nivåer är också bra för att förbereda klubbar på tex matchrapportering mm.

Som sagt innan hoppas samtliga inom rugbysverige kan ha lite tålamod och överseende med TK och förbundet då jag tror vi är på rätt väg. Den resa som påbörjats av TK är fantastisk och de som varit inblandade har gjort ett hästjobb för att få så pass mycket på plats på så kort tid med så pass många färgstarka människor/föreningar involverade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar