Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

onsdag 23 mars 2016

Dagens Enköpingsposten

En artikel från EP idag:


Lotteridrama när Lahti blev omvald

RUGBY: Förbundsval

Madeleine Lahti från Enköping blev vald till ordförande i Svenska Rugbyförbundet efter en sällsynt dramatisk omröstning.
– Jag tror att valet handlade om vilken inriktning man vill att svensk rugby ska ha, säger hon.
Den ena inriktningen vill ha en satsning på herrarnas femtonmannarugby och då framför allt eliten. Den stöds i stor utsträckning av sportens svenska giganter Stockholm Exiles.
Den andra vill satsa på bredden och bygga underifrån. Det är Lahtis linje.
Som ordförande har hon fått kritik och även om hon var beredd att ställa upp för omval förordade valberedningen en annan kandidat.
– De ringde och sa att det inte fanns förtroende för mig, berättar hon.
Fast när valberedningen hade tillkännagett sitt förslag började telefonen att ringa hos Lahti.
– Jag märkte på reaktionerna att det kanske inte var som valberedningen sa, säger hon.
Årsmötet hölls i Norrköping. Långt ifrån alla klubbar som hade rösträtt var där. På plats fanns totalt 48 röster att fördela och när mötet föreslog Madeleine Lahti som ordförande blev det omröstning mellan henne och valberedningens kandidat Hans Nordgren.
Skriftlig omröstning begärdes. I tur och ordning gick klubbarna fram och la lappar i en urna.
Resultat: 24–24.
Proceduren gjordes om, med samma resultat.
Då tillgreps, helt enligt stadgarna, lottning.
Och på lappen som drogs stod det ”Madeleine Lahti”.
Den 35-åriga läraren från Enköping blir därmed kvar som ordförande.
Kan man säga att rugby-Sverige är splittrat i dag?
– Nej, det är att ta i. Jag känner att vi har ett stort stöd för det vi gjort.
Lahti har inga planer på att gå ”gubbarna”, som hon kallar dem, som vill ha mer satsning på elit-herrarna till mötes.
– Nu delar vi resurserna jämnt och så kommer det att fortsätta vara, det finns en plan lagd till 2020 och den följer vi, säger hon.
Under mötet friades hon också från en anklagelse som kommit fram ryktesvägen; att hon skulle ha avskrivit skulder som ERK haft till förbundet.
– Det har känts ganska olustigt att få höra, men nu stod revisorn Alla Mabon upp och förklarade att det inte var sant och att det inte ens var möjligt, berättar Lahti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar