Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 20 mars 2015

Fler rugbyspelare?

I rugbysverige pågår ett flertal olika projekt där man försöker hitta fler spelare, starta fler klubbar mm. De gör ett jättejobb och rugby växer just nu!
Men min uppfattning är att man missar en viktig sak i detta och det är hur bibehåller man klubbarna och spelarna. Erfarenheten säger att det brukar gå bra så länge "eldsjälen" orkar, vad händer sen?

När jag var ungdomsansvarig i Pingvin blev det tydligt att när du har tränare som är beredda att stå där varje träning trots att man bara är en handfull spelare så kommer till slut spelarna/barnen att komma. Men hur får vi tag på dessa tränare som är beredda att vara där?
Hur kan vi blåsa liv i en del av de klubbarna som slumrar?

Jag tror att "vi" måste se till att klubbarna inte byggs på en eldsjäl utan att man lyckas bygga en stabil styrelse som kan jobba med allt det där runtomkring själva spelandet. Vi måste ha folk som kan styra klubben framåt med mål, visioner mm. Styrelse som planerar och hjälps åt med rekrytering av tränare mfl. Vi måste ha folk som har koll på ekonomin och vad som måste göras. det måste finnas någon som kan fixa med Lok-stöd mm.

Min uppfattning är att man måste dra igång projekt som ser till att bygga föreningen istället för bara rugbyn. Om vi kan få stabila föreningar kommer vi att få en långt mycket större rugbykultur i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar