Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

fredag 27 mars 2015

Rugby i Skåne

Det dyker ofta upp tankar i mitt huvud varför inte rugby fått ett ännu starkare fäste i Skåne än det har.
Just nu blomstrar det i Mälardalen men vi har problem i Skåne.
Varför?????
Vi har många städer som ligger nära varandra och bra transporter. Det borde vara en ypperlig grogrund för en lagsport att få fäste i. Vad gör vi för fel?
Vi har ju dessutom nära till kontinenten och möjlighet att skapa bra sammarbete med andra länder.
Sporten har suveräna värderingar och är inte särskilt dyr att utöva.
Det borde ju finnas lag i alla möjliga små och stora städer i Skåne tex Landskrona, Ystad, Svedala, Hässleholm, Kristianstad, Simrishamn, Höör, Eslöv mfl.
Och tittar man på folkmängden borde Malmö kunna ha åtminstone 2 aktiva klubbar.

Min uppfattning är att vi inte har tagit denna uppgift på fullt allvar under hela tiden utan vi har varit nöjda med att vi har lag och kan spela och dessutom vinna SM-guld då är allt frid och fröjd.

Hur går vi vidare?

Skall de befintliga klubbarna kunna konkurera i framtiden måste det bli fler klubbar och fler utövare.
Vet att Svenska rugbyförbundet jobbar stenhårt med dessa frågor men jag vill fokusera mer på Skåne.
Vi har förutsättningarna att bli ett starkt rugbyfäste men det kräver nog lite samarbete och jobb.

Ideer? tankar? återkoppla gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar