Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

måndag 23 mars 2015

Vad behöver framtidens rugbyklubb i Sverige?

Funderar mycket på hur man bygger en stabil och långvarig förening(rugbyklubb) i Sverige. Vi jobbar intensivt och om jag får säga det framgångsrikt inom Pingvin men det kräver mycket jobb och många personers arbete.

Så om man skulle starta en förening idag vad skulle behövas?

detta tror jag är viktigt:
- Stabil organisation. Tror man behöver en styrelse som jobbar framåt det räcker inte enbart med en eldsjäl. Man måste försöka släppa in flera och ge fler förtroende.
- Ekonomi. Att ha koll på sin ekonomi är superviktigt och jag tror att man behöver lägga mycket av sitt jobb på detta.
- Ta hjälp av så många vuxna som möjligt!
- Ta hjälp av distriktsförbund och Svenska rugbyförbundet.
- Ta kontakt med Kommunen och för en dialog med dem. Det finns många olika sätt att få hjälp inte bara med bidrag utan med tex resor, annonsering, planer mm. Tänk också på att det finns massor av infallsvinklar som man kanske inte tänker på som kan skapa samarbeten tex jämställdhetsprojket, Flickidrottsprojket, skolprojekt mfl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar