Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

torsdag 26 mars 2015

Kommunikation i en förening

När en förening startar är det ganska lätt att kommunicera och alla pratar med alla. men när föreningen växer hur får man ut information till alla?
Hur ser man till att rätt människor får rätt information?
Var hittar folk informationen de vill ha?
Varit med i föreningar ett tag nu och försökt många olika saker men ännu ej hittat det ultimata. Är det någon som har det ultimata sättet så hör av er till mig för då vill jag veta.

- Hemsidor är bra för då kan folk välja vad de vill läsa- men alla använder inte datorer eller går in på hemsidor samt att någon/några måste uppdatera hemsidan hela tiden.
- Mailgrupper fungerar hyfsat men det kan bli mailbombning och alla läser inte mailen plus att det kan bli väldigt jobbigt att hantera mailadresser. Provar just nu automatiserade mailgrupper där man prenumererar på mail men det verkar vara lite strul då alla inte får det att fungera och det blir fortfarande manuellt jobb och man vet inte om alla får det.
- Sociala medier är ok för de som är aktiva och mindre grupper men alla är inte medlemmar och vill inte vara det.
- Pappersbrev fungerar toppen men är dyrt och man får hantera adresser och man riskerar att missa folk lätt.

Jag har funderat mycket fram och tillbaka kring hur kommunikationen i en förening ser ut och hur man skall få fram information på alla håll.
Det finns ett oerhört behov av kommunikation och information för att allt skall fungera. Det är så mycket olika information som skall nå medlemmarna. Ibland känns det som om man skjuter mygg med hagelbössa och kastar pil på elefanter.
Det blir lätt många frågor och frågeställningar när man tänker kring detta ämnet och väldigt få svar.
- Vem behöver vilken information?
- Ständiga påståendet: Det har inte jag fått reda på eller var står det någonstans?
- Vem skickar ut informationen, vem lägger upp på hemsidor mm.
- Hur når man enskilda grupper/lag/föräldrar?
- Hur når man alla?
- Hur når man stödmedlemmar?
- Hur når man barnen?
- Hur når man äldre icke aktiva medlemmar?
- Måste alla veta allt?
- Alla använder inte samma media/teknik hur når man dem?
- Hur når man föreningen och deras olika grupper?
- Hur kommunicerar föreningen med andra föreningar, kommun, företag mfl.?
- Hur dokumenterar man allt?

osv. osv. osv.

Är det någon som har en ide på hur man löser detta så tar jag tacksamt emot den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar