Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 31 maj 2016

7´s och 15 manna

Blir oroad över utvecklingen på ungdomssidan där fler och fler väljer att vilja spela 7´s istället för 15 manna och sätter ribban därefter.

Som gammal ungdomsledare/tränare så ser jag en stor fara i att göra detta. Som jag ser det så är 7´s rugby en helt annan sport och kräver en helt annan träning och jag anser att den sporten inte riktigt är för alla.

En av paradgrenarna med Svensk ungdomsrugby har ju annars varit att alla kan vara med och att man inom rugbyn behöver alla, stor och små, taniga och kraftiga osv.....

Min uppfattning är att spelar man bara 7´s så tappar vi en del folk. För min del är det en oroande utveckling med att fler och fler turneringar blir 7´s eller att man trappar ner. Jag tycker att vi alla borde hjälpas åt och sätta ihop lag mm så att vi kan spela 15 manna på ungdomssidan.
Vi behöver verkligen alla inom rugbyn i Sverige och har inte råd att tappa några ungdomar pga att de inte är tillräkligt snabba eller smidiga. Hur skall vi någonsin kunna bygga upp ett starkt klungspel i 15 manna om vi bara spelar 7´s???

Jag vet att alla behöver kämpa med att rekrytera ungdomar och bygga upp sina organisationer men om vi inte har som mål att spela 15 manna så nöjer man sig när man fått in 10 ungdomar och tycker att man har ett helt 7´s lag!

Oroad över utvecklingen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar