Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

söndag 13 december 2015

Lucka 13

kerstin

Namn: Kerstin Lövendahl

Roll i förbundet: Medlem i TK/ Tävlingskommittén och i damkommittén.

Ålder: 29år

familj: Singel

ort: Helsingborg

yrke: Waldorf Lekskolepedagog.

klubb: Helsingborgs Rugby Club Gripen

rugbybakgrund: Började spela 24 feb 2004 med Lugi Lions RFC, 2006 i nov blev jag uttagen att träna med 15-manna landslaget. 2008 spelade jag min första Landskamp mot England! 2010 blev jag uttagen till 7s landslaget och representerade Sverige samma år. I januari 2014 bytte jag klubb till HRC Gripen.

bästa rugbyminne: Så många. Att vara kapten i svenska 7s landslaget 2014 var otroligt Stort! Och dem 6 försök jag gjort i herrmatcher minns jag exakt allihop. Älskar att spela med killar, hårdare, snabbare - roligare!! 

 

Vad innebär din roll i förbundet, vad gör du?

Vi i TK planerar rugbysäsongen, tar emot laganmälningar. Skriver ner tävlingsbestämmelser mm.

Mitt område är damverksamheten. Rent praktiskt blir det mycket mail att läsa, samt ett gäng möten och telefonmötet för att fixa med detta.

 

Vad får dig att vilja ge av din tid för svenska rugbyförbundet?

Jag älskar verkligen Rugby!  

Det är det bästa i mitt liv och kan jag hjälpa till gör jag det gärna.

En liten insats här och även som styrelsemedlem i min klubb gör det möjligt för mig att spela sporten jag älskar: med min klubb, vårt farmarlag och med Sveriges båda landslag. 

 

Vad är den största utmaningen för svensk rugby?

Den största utmaningen är nog att lyckas växa. Vi är och har alltid varit en hyfsat liten sport. Med förhållandevis grym spets. Men bredden vi önskar tar tid att få. Sen har vi en bra värdegrund som följs för det allra mesta men respekten för de som gör sitt bästa för att förbättra möjligheterna för alla att spela, upplever jag uteblir ibland. 

Jag har mötts av väldigt mycket irritation ute på matcher och turneringar sen jag blev medlem i TK. Det känns synd. Jag tar av min tid för att bidra till och skapa möjligheter för oss alla som älskar rugby. 

 

Var hoppas du att Svensk rugby är om 10 år?

Om tio år, 2025, hoppas jag Sveriges damlandslag har spelat både VM (igen) och OS. Men framförallt hoppas jag att Sverige har dubbelt så många unga spelare (5-20år) som tränar och spelar matcher. Att rugbyn har växt i hela landet och FRIS projektet skapat ytterligare fler klubbar som vuxit sig starka. Att det är minst 10 damlag i 15manna serien. Fler rugbyspelare till Sverige! 

Varför är rugby världens bästa sport?

Något som är oerhört viktigt för mig är att vi har vår otroligt fina värdegrund som vi alla är stolta och glada för. Jag älskar allt med rugby; att åka kort eller långt med tåg eller bil med mina lagkamrater. Att träffa alla andra rugbyfantaster bredvid något lerigt fält med en oval boll i händerna. Kanske fläta varandras hår, alltid inspireras av varandras spel och snacka minnen och rugby. Jag vill göra det så länge jag lever. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar