Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 22 december 2015

Lucka 22



madde

Namn: Madeleine Lahti

Roll i förbundet: Förbundsordförande

Ålder: 34

familj: Sambo, Fredrik Wicksell (7 J-landskamper) och 3-årig son.

Ort: Enköping

Yrke: Gymnasielärare

Klubb: Enköpings Rugbyklubb

Rugbybakgrund: Började spela 1998. 2 SM-guld. Landslaget 2002-2010.

Bästa rugbyminne: Det ligger nära till hands att välja de sportsliga framgångarna; vinsten i VM-kvalet 2009 på hemmaplan med segrar över; Italien, Spanien och Tyskland, VM 2010 och SM-gulden. Men minnen som gör mig mest varm är gemenskapen; alla oförglömliga stunder med laget, galna upptåg och practical-jokes, alla vänner från olika klubbar och i olika delar av världen. SM-guldet 2010 betyder mycket; vi spelade bättre och bättre för varje match och resultaten räckte hela tiden precis till för att gå vidare. Till slut var vi i final mot favorittippade och obesegrade Göteborg. Finalen blev Göteborgs enda förlust det året.

 

Vad innebär din roll i förbundet, vad gör du? Formellt leda styrelsens och förbundets arbete. I praktiken betyder det att jag rycker in lite här och var för att hålla ihop det. Prioritering har varit att få ekonomin på fötter. När vi nu börjat återhämta oss känns det lättare att jobba och vi kan våga tänka mer långsiktigt. Medlemmarna har arbetat fram en strategisk plan vilket har gjort uppdraget tydligare. Nu gäller det att få med sig alla på tåget och gärna på samma tåg.

 

Vad får dig att vilja ge av din tid för svenska rugbyförbundet? Har inte tänkt så mycket på varför. Jag vill att svensk rugby ska fungera bra och det känns viktigt för mig att bidra på något sätt.

 

Vad är den största utmaningen för svensk rugby? För att vi ska få det erkännande sporten förtjänar måste vi bli bättre på att visa upp vad vi har att erbjuda. Jag tycker att rugbysporten är unik på många sätt och därför borde vi kunna sticka ut ur mängden. Jag hoppas att vi alla kan med stolthet berätta för andra om vår sport och värdegrund i alla sammanhang. Det skulle hjälpa till.

 

Var hoppas du att svensk rugby är om 10 år?

Att vi har minst 10000 spelare och att andelen flickor/damer har ökat. Att vi är ett förbund som är en förebild för andra förbund. 

 

 Varför är rugby världens bästa sport? Sporten på planen är fantastisk men rugbyn står för så mycket mer än det idrottsliga. Det är en helhetslösning och täcker upp allt man behöver; fysisk aktivitet, värderingar, gemenskap. Man behöver bara addera mat, dryck och sömn så är livet komplett. Jag tror det finns få sporter som är så karaktärsbyggande som rugbyn är.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar