Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 8 december 2015

Lucka 8


 
stina
Namn: Stina Leijonhufvud
Roll i förbundet: Projektledare "Gör ett Försök" (& suppleant i TK)
Ålder: 42
Familj: man & två 12-åringar
Ort: Huddinge
Yrke Datakonsult (testledning)
Klubb: Stockholm Exiles / XX Stockholm Rugby
Rugbybakgrund: Spelade mellan 1997 & 2009. Sthm Exiles samt XV & VII landslagen. Nu mamma till två spelare.
Bästa rugbyminne: Final i Dubai 7s med Dubai Exiles inför 11.000 åskådare under en semester. Det publikantalet är vi inte bortskämda med.

Vad innebär din roll i förbundet, vad gör du? Jag är ansvarig för att driva och utveckla projektet för att vi ska få fler unga flickor och tjejer som spelar rugby. Jag och mina projektmedlemmar har definierat olika mål och utvärderar utfallet kontinuerligt för att försöka hitta metoder som fungerar och sprida dem vidare i förbundet. Jag håller i träningar och möten och försöker ta fram material som kan användas av andra.
 Vad får dig att vilja ge av din tid för svenska rugbyförbundet? Dels har jag personligen fått väldigt mycket tid & energi från förbundet och sporten som jag vill ge tillbaka, dels (och kanske allra viktigast just nu) brinner jag för att få barn och inte minst flickor att förstå vilken häftig och rolig sport vi håller på med. Att dottern precis kommit till åldern där hon inte får spela med sitt lag utan dispens spelar förstås också in.
 Vad är den största utmaningen för svensk rugby? Att balansera allt vi VILL göra med det vi hinner och har råd med, och få större delen av rugbysverige med på de prioriteringar som måste göras. Ska vi lyckas med våra mål måste vi också hitta extern finansiering och det har inte visat sig vara helt enkelt.
Dessutom är nästan allt arbete ideellt. Trots det måste de (vi) som sitter på information som är av intresse för andra också bli bättre på att den sprids. Vi måste helt enkelt bli bättre på kommunikation & PR både internt & externt.
Var hoppas du att Svensk rugby är om 10 år? Jag hoppas att vi har lyckats med vår plan för spelutveckling och antalsmål (många fler barn och ungdomar och allra helst 50/50 fördelning) på ett sådant sätt att vi har en faktisk genomslagskraft i det Svenska samhället och kan ha slagkraftiga landslag där majoriteten av spelarna började spela som barn. Rugbyfestivaler spelas i hela Sverige och vi har en stor publik som är beredda att resa och betala för att se våra landslag spela.
Förbundets externa finansiering har i så fall också ökat i (minst) motsvarande mängd.
 Varför är rugby är världens bästa sport? Spänningen, Passarna, Smällarna, Gemenskapen, Glädjen, Vänligheten mot andra lagets supportrar och spelare, Respekten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar