Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

lördag 19 december 2015

Lucka 19

alexander

Namn: Alexander Johansson

Roll i förbundet: TUP Coach för pojkar i Väst

Ålder: 20

familj: Mamma, Pappa och två yngre bröder

ort: Vänersborg

yrke: Elmontör

klubb: Vänersborgs Rugbyklubb

rugbybakgrund: Började rugbyn för 10 år sedan. Spelare, tränare och delaktig i klubbens ändamål

bästa rugbyminne: SM Guld i 7 manna, EM U18 – väldigt jämt mellan dessa.

 

 

Vad innebär din roll i förbundet, vad gör du?

Jag är en instruktör som utbildar spelare inom rugby, detta på 15-18 års ålder. Då jag säkerställer att de lär sig baserna inom rugby och värdegrunden.

TUP har som syfte att ge spelare en chans att nå bättre prestation. Om detta nu menas att man blir bättre som spelare eller att man i sinom tid blir en utav eliten, det är upp till spelaren att avgöra. Jag guidar personen dit den känner för att komma.

 

Vad får dig att vilja ge av din tid för svenska rugbyförbundet?

Jag vill verkligen se en utveckling utav Svensk rugby på alla fronter. Den dagen man får se resultatet utav det man gjort på träningarna.

Jag gör det jag känner att jag kan hjälpa till med och i det här fallet så har det blivit att träna ungdomar, andra fall att spela själv men jag lägger tiden för att det är någonting som jag älskar att göra.

 

Vad är den största utmaningen för svensk rugby?

Jag tror att det största problemet inom Svensk rugby är det faktum att vi har så få utövare och hur vi på ett konstruktivt sätt ska utveckla rugbyn för att nå alla inom landet. Det är väldigt många som inte har en aning om vad rugby är och de andra som jämför det med Amerikansk fotboll men det finns en simpel förklaring på detta och det är att inte tillräckligt många har verkligen sett rugby på riktigt! De kan ha hört om de någon gång men det sänds sällan något på TV (förutom några VM matcher) eller att det är några nyheter om det på social media. 

 

Var hoppas du att Svensk rugby är om 10 år?

Jag hoppas på att rugby vid det här laget är en väletablerad sport inom svensk idrott. Att kunna titta på TV och se en rugbymatch här i Sverige som spelas mellan två stycken svenska lag. Jag hoppas också på att det har skapats en välutbildad och tränad elit inom tränare, domare och spelare som tar täten i det  utvecklandet utav sporten i Sverige.

 

Varför är rugby världens bästa sport?

Oj, ja du var ska man starta…

Jag tycker att rugby är världens bästa sport på grund av en hel del faktorer.

Först och främst den kulturen inom rugby, det är nog det jag älskar mest med  sporten. Att kunna kämpa till hundra procent ute på planen och efteråt glädjas utav en tredje halvlek, underbart!

Den komplexa möjligheten på planen, det finns ju så mycket att välja att göra ute på planen det är ett annat pussel för varje gång som man måste lösa.

Att man under matchen kan släppa allting och bara fokusera på här och nu den hårda kontakten samt det snabba spelet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar