Om sidan

I denna blogg ger jag enbart min personliga åsikt. Det är inte en åsikt som står för de föreningar eller förbund jag är eller ev blir medlem i.
Just nu är jag Ordförande i Pingvin RC.
Mina favoritlag är naturligtvis Pingvin RC men också Wasps!

tisdag 12 april 2016

Anti-doping

Anti-doping arbetet är ett måste för oss i rugbyn då vi numer blir kollade ganska ofta. Tex i Pingvin så kommer de gärna och testar oss dels tyvärr pga tidigare fall men också för att vi spelar på elitnivå.


Det är ganska mycket arbete för en ideell förening med att vara tvungen att rapportera alla sina träningar, matcher osv för sitt seniorlag. vi har ingen kanslist som kan fixa detta.


Om vi skulle råka ut för dopingfall kan vi bli påtvingade ett test av alla som spelat i vårt seniorlag och vi får stå för kostnaden.


Hur gör man då för att försöka arbeta för nolltolerans och mota olle i grind???
För vi skall veta att det är inte bara injiceringar och ryssfemmor osv som är doping idag, du har mediciner och i många fall är kosttillskott boven då de kan innehålla saker som du inte vet om. Och inför dopinglagen står du dig slätt med undanflykter som jag visste inte.... eller jag trodde..... det stod inte på innehållet....
Det är upp till var och en att vara informerad och ha koll på vad man stoppar i sig och mig veterligen så finns det idag knappt någon inom svensk rugby som är i närheten av att behöva kosttillskott om man inte har en sjukdom.


Under året har vi haft föreläsning från Skåneidrotten kring Anti-doping och förra året hade vi Lisa Kaptein-Kvist som höll kostrådgivning allt för att informera våra spelare om att äta rätt och ta vara på sin kropp och hålla sig ren från doping!


Vi har faktiskt byggt upp en doping sida på vår hemsida som jag tycker är bra!
http://pingvin.nu/doping/


kolla gärna!


Sen har vi gjort en medlemsöverenskommelse som alla skall skriva under.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar